Angelica

    Hej! Jag funderar på att plugga till HR och har kollat runt lite på olika program. Vad jag förstår det som så kan man läsa olika kurser för att bli hr bland annat Hr eller personalvetare. Vad finns det mer för program att läsa? Finns det en möjlighet att läsa fristående kurser och isåfall vilka?

    • :

      Hej Angelica!

      Yrkestiteln "personalvetare" är inte skyddad, och därför kan utbildningarna skilja sig mycket i innehåll och examensbenämning mellan olika lärosäten. Därav så är det upp till arbetsgivare att bedöma vem som är lämplig. Det betyder att det går att bli anställd inom HR eller som personalvetare även om man inte gått ett visst program, även om det är nog en fördel att ha gått de aktuella programmen. Om du är intresserad av att läsa fristående kurser med målet att ta ut en examen är mitt råd att kontakta SYV på det lärosäte du avser att ta examen från. På så sätt kan ni planera utifrån de krav som finns på den högskolan så att "gör rätt" från början.

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Personalvetare är ett av de många yrken som i Sverige är "icke-reglerat". Det betyder att ingen legitimation finns för yrket och inga andra specifika strikta krav som skulle vara fastställa för hela Sverige, utan varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer, vilket gör det väldigt svårt att ge råd angående "vägar till yrket".
    Det man ser är att människor med diverse olika utbildningar jobbar som personalvetare. T.ex är det inte ovanligt att man i grunden har ekonomisk utbildning (t.ex kandidat i ekonomi) och vid sidan av kurser i juridik, konflikthantering, gruppdynamik, och så skaffar man sig kunskaper i lönehanteringsfrågorna (t.ex lär sig några löneutbetalningsprogram - vilket är alltid ett plus om man söker jobb som "personalare"). På vissa arbetsplatser krävs det att man har körkort (konstigt nog, kan man tänka - men anledningen kan vara att anläggningar där personal jobbar ligger så pass långt ute dit det är svårt att komma med kollektiva färdmedel så önskar arbetsgivare (eller t o m kräver) att man ska ha körkort för att kunna jobba som "personalare" hos dem).

    Det kan i första hand kan rekommendera är att antingen söka till kandidatprogram i ekonom och planera för att komplettera med kurser inom olika ämnen (enligt förslag i mitt svar - ovan) eller söka till personalvetarprogrammen som är högskoleprogram på oftast 3 år. Och om man inte vill eller kan läsa på ett program, så kan man försöka läsa de kurser som ingår i programmet som fristående kurser (då tittar man på vilka kurser som ingår i programmet och försöker hitta dem som fristående). Att prata med studievägledare på de institutioner där personalvetarprogrammen ges är också en mycket bra idé, vilket jag varmt rekommenderar att göra.