Linh
    Hej, precis som det står på rubriken så undrar jag vilka program man kan läsa för att senare utbilda sig till en apotekstekniker?
    Jag har hört att det krävs en viss tid av arbetserfarenhet för att söka in till det men spelar det nån roll vad man jobbar med?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du hittat ett yrke som intresserar dig! Det stämmer att du behöver utöver vissa kurser från gymnasiet även sex månaders yrkeserfarenhet. Det kan vara inom service, vård eller försäljning.

    Det kan se lite olika ut med behörighet till Apotekstekniker beroende på vilken skola du söker till. Det bästa alternativet är att gå ett högskoleförberedande program och plussa på Naturkunskap 2 - då har du alla kurser du behöver. Vill du gå ett yrkesprogram måste du lägga till kurserna Svenska 2 och Samhällskunskap 1a2, Naturkunskap 1a2, Naturkunskap 2 - då har du kompletterat med nödvändiga kurser.

    Välj dock ett program som du gillar först o främst - dina intressen ska styra. Kolla upp med skolan vilka kurser dom erbjuder om du väljer ett Yrkesprogram så du kan täcka in de kurser du behöver så bra som möjligt. /Lena, Syv