Kimia
    Det med komvux och allt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    HEJ KIMIA,
    när man går på ett yrkesförberedande program, bör man i första hand satsa på att få Grundläggande behörighet till högskolestudier, i andra hand - för att få Särskild behörighet till "sin" eftergymnasial utbildning och bara i tredje hand - på att läsa kurser för Meritpoäng.
    Det är inte meningen att man skall läsa kurser för Meritpoäng när man går ett yrkesförberedande program: det finns inte utrymme för det under 3 år på gymnasiet, då främsta mål är att skaffa sig yrkeskunskaper.
    Det är ingen större mening att försöka läsa kurser för just Meritpoäng om man inte blir BEHÖRIG och det är svårt nog att bli behörig till en eftergymnasial utbildning när man läser ett yrkesprogram.

    Svar på din fråga är att det i princip är omöjligt att läsa kurser för Meritpoäng när man läser ett yrkesprogram. Vid undantagsfall kan man kanske göra det - om man är jätteduktig som elev och om skolan beviljar läsa utökade kurser. Du kan ansöka om att läsa utökade kurser men skolan kan neka. Skolan är inte skyldig erbjuda möjlighet att läsa utökat program. Det är, som sagt, ett undantag.

    Du har ingen nytta av kurser för Meritpoäng, om inte du blir behörig att söka en eftergymnasial utbildning - då Meritpoängen gäller enbart vid ansökan till en svensk högskoleutbildning.
    Första prioritet när man läser ett yrkesprogram måste vara att lära sig det yrke som man läser till - Undersköterska, om man läser på Vård/Omsorgsprogrammet och bli godkänd i tillräckligt många kurser för att kunna ta ut ett Yrkesexamen. Det är grunden för allt annat.

    Hoppas du fick svar på din fråga. I annat fall råder jag dig boka tid hos SYV på din skola och diskutera just din situation och ev.revidera din studieplan.

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV