Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag undrar om du redan nu är behörig. Har du godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6; fysik2, kemi1 och matematik4? Du behöver ha godkända betyg i alla de kurserna för att bli behörig till civilingenjörsprogrammet på de svenska lärosäten.
    Konkurrera om utbildningsplats kan du på olika sätt, bland annat med resultatet av högskoleprovet. Gör högskoleprovet så många gånger du kan, är mitt råd.
    Om du vill konkurrera i betygsgruppen, och vet att du har för låga betyg för att ha en rimlig chans att komma in, försök höja de betygen du har i ditt examensbevis från gymnasiet + undersök hur många meritpoäng-Extrapoäng du har nu. Vid ansökan till civilingenjörsprogrammet kommer godkända betyg i moderna språk 3 och 4, i engelska 7 och/eller i matematik 5 och matte specialisering ge dig de extrapoängen (som kallas för meritpoäng) som maximalt kan uppgå till 2.5. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng men det höjer ditt meritvärde så det är bra att ha.
    Om du inte har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, sök läsa de kurserna på komvux. Eng7 + mod.språk 3 och 4 ger sammanlagt max antal meritpoäng (2.5). Annars så kan du uppnå max meritpoäng genom Eng 7 + matematik 5 + matematik specialisering. Eller genom kombinationen: moderna språk 3 och 4 + matematik 5. Var god ta dell av informationen på gymnasieguiden.se/meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare