Ellinor
    Ett av de yrken jag funderar på är studie och yrkesvägledare. Men det är svårt at få en uppfattning av hur arbetsmarknaden ser ut. Framtid säger balans, saco säger stora chanser till jobb och arbetsförmedlingen säger små möjligheter till jobb.

    Funderar mycket på utbildningen och har många frågor. Skulle egentligen gärna bli lärare men skulle inte klara av det pga lärarnas ohållbara arbetssituation idag. Då kanske syv passar. Gillar att vara social men samtidigt ha ensamma uppgifter. Vad finns det för möjligheter? Blir det enformigt? Stressigt? Etc

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!
    Så roligt att du är intresserad av mitt yrke - SYV!
    Syv-programmet är på 3 år och på så lång tid framåt är det egentligen ingen som vet hur arbetsmarknaden kommer att se ut. Med SYV-utbildningen kan man jobba på många olika ställen - inte bara på skolorna utan även på Arbetsförmedlingen (som Arbetsförmedlare eller Arbetsvägledare) och som utredare hos olika myndigheter.
    Även om man "bara" pratar om skolväsendet - så kan man jobba på olika "nivåer", från grundskola till högskola-universitet. De som jobbar på högskolor-universitet brukar kallas för Studievägledare. De som jobbar på grundskolor och på gymnasieskolor brukar kallas för Studier - och yrkesvägledare.
    Eftersom man kan jobba på många olika ställen, bland annat i diverse projekt (t.ex so Ungdomscoach eller Ungdomskonsulent) eller som CV-granskare - så är det omöjligt att uttala sig om det kan bli enformigt eller för stressigt, för att det beror i mångt och mycket på vilken arbetsplats man jobbar på.
    Skillnaden i prognoser kan bero på att men kan tänka olika: man kan tänka att vi tittar på hur många lediga jobb studie- och yrkesvägledare "spås" finnas om några år, men man kan å andra sidan ta hänsyn till att med SYV-utbildningen kan man även jobba med "annat", t.ex som Civilutredare hos Polisen eller som Studiestödsutredare på CSN eller som Rektor på en skola (vilket det också finns exempel på att man kan göra - ofta dock inte direkt efter syv-programmet men efter några år på skolan är det inte omöjligt att få jobb som Biträdande rektor eller Skolledare/rektor).

    Studie- och yrkesvägledare