Sara
    Hej!
    Jag vill studera till dataingenjör men behöver först läsa ämnen som kemi, fysik och matte 4. Efter att ha kollat runt lite så ser jag att det finns basterminer och basår. Min första fråga är, vad är skillnaden mellan dessa?

    Min plan är att gå en bastermin på ~20 veckor till våren 2019 och sedan studera dataingenjör till hösten då de linjerna går igång höstterminen. Jag har sett att många skolor erbjuder en platsgaranti på frivillig infenjörskurs ifall man klarar basterminen. Nu kommer fråga två! Vilka skolor är det som erbjuder basterminer?

    Jag vill väldigt gärna studera på Chalmers i Göteborg, men vad jag sett finns bara basår där. Innebär detta att jag måste gå ett sådant och sedan vänta tills igenjörslingen går igång senare under hösten? Jag vill nämligen inte behöva vänta ännu längre på att studierna ska dra igång.

    Finns det andra alternativ för att hinna studera i Göteborg till hösten 2019? Kan jag läsa kurserna separat och ändå hamna i samma kvotgrupp(?) eller hamnar jag i en lägre? Och kommer jag i samma ifall jag läser bastermin som de som redan läst allt i gymnasiet?

    Min dröm hade varit en bastermin i Chalmers våren 2019 så jag kan testa på skolan, boende och staden och sedan ifall det känns bra, börja dataingenjör till hösten.

    Tack för hjälpen!

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    utbildningsutbud på högskolor och universitet i Sverige fastställs (utbildningar med start våren 2019) till 15 september då ansökningsperiod börjar. Men kika gärna på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=bastermin - jag ser att det finns ca 50 st. tekniska basterminer som det finns info om på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu - men om man begränsar sökning till "utbildningar inom data", får man info om 14 alternativ. Och de erbjuds på följande orter dvs ej i Göteborg.

    Ang. Tekniskt basår på Chalmers - så verkar det börja endast på hösten, ej på våren. För info om det - var god se chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar.

    Allmänt gäller
    Basår och Basterminer är de så kallade "för-utbildningar" och varje högskola och universitet bestämmer själva om de ska erbjuda för-utbildningar eller inte och deras innehåll och när de startar. Ändringar kan införas när som och de tidigare existerade basår och basterminer kan försvinna helt eller ändra sina innehåll och övriga villkor; detsamma gäller också platsgarantin efter basår och basterminer - dvs man får se noga info på lärosätets egen hemsida och den info kan också ändras. Tips - när ansökningsperiod börjar bör info om aktuella utbildningar finnas och den info brukar inte ändras under hela månaden då ansökningsperiod till högskoleutbildningar äger rum (till våren är det från 15 sept till mitten av oktober och till hösten - från 15 mars till mitten av april).

    • : Hej! Tack. Är det möjligt att gå en bastermin i ex Gävle och få platsgaranti där samtidigt som man sökt ifall man kommer in på exempelvis Chalmers? Går det att behålla sin plats tills man vet ifall man kommer in eller ej? Eller måste man tacka nej till den garanterade platsen för att söka på annat ställe?
    • Julia : Eftersom varje lärosäte bestämmer själva om ev. platsgaranti, måste du fråga just på det lärosäte där du vill få platsgaranti... men ingen kan förbjuda dig söka andra utbildningar, oavsett om du får eller inte får platsgaranti. Det borde rimligtvis vara så att man kan "behålla" platsgarantin tills man vet om man kommer in på en annan utbildning och kunna i så fall tacka Nej till "garanterad utbildning" (det låter logiskt och jag har svårt att tro att det kan ske på ngt. annat sätt... men reglerna som lärosätena sätter upp är inte alltid logiska... så fråga gärna på de lärosätena där du vill läsa !).
    • :

      Hej! En sista fråga. Om jag studerar bastermin, kan frt påverka min merit? Om jag sätter A i alla ämnen borde det väl höjas, men om jag får dåligt, kan meriten sänkas då? Och vilken ansökningsgrupp hamnar jag i?

    • Anna : Om du utan studier på basterminen /eller basåret/ är Obehörig - prövas du med betyg från basåret/basterminen i KOMPLETTERINGSGRUPEN (BII), men betygen från basår eller bastermin på högskolenivå påverkar inte ditt meritvärde som du fick på dina gymnasiala betyg. ... Däremot, om du läser kurser på Komvux för att komplettera, påverkas ditt meritvärde; detta för att komvux sätter vanliga gymnasiala betyg. Med alla kompletteringar - både på komvux och på basår/bastermin på högskolenivå - prövas man i BII, kompleteringsgruppen.
    • :

      Hej igen! Tack för alla svar. Undrar lite om komvux! Ifall bastermin lägger mig i gruppen BII och komvux också, kan jag passa på att nu tills vårens studier drar igång läsa upp nån kurs på komvux? Kan man läsa det när som helst eller är det olika starter? Och kan man tenta av det så man läser kursen snabbare än takten? Det borde ju isåfall höja meriten så man sedan tiol hösten kan studera något som kräver mer merit. Och sista frågan! Finns de några universitet/högskolor där man kan läsa civilingenjör och ändå ta ut sin kandidat? Jag vill läsa civilingenjör men är orolig att jag kanske inte orkar hela 5 år... men känns tråkigt att plugga som högskoleingenjör och sen vilja mer. Isåfall vilka skolor har det och finns det inom datateknik? Och om man pluggar högskoleingenjör kan man sedan plugga upp sig tll civilingenjör?

      tack!

    • Julia : Komvux i varje kommun lägger upp kurser och starter - olika. Se på din kommuns hemsida; kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. ... ang. "tenta av kurser" på komvux så finns det Olika alternativ: Prövningar (självstuedier och göra skriftlig och muntlig tenta; varje prövning kostar 500 kr och det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar) eller läsa på distans/flex (flexibla studier innebär att man kan läsa i sin egen takt - men vad komvux i just din kommun kan erbjuda, vet vi inte här på Fråga SYV, eftersom jag inte ens vet vilken kommun som är "din"). ... Ang. högskoleingenjör och civilingenjör - så finns det stora mängder Olika program med diverse olika upplägg... och varje lärosäte kan också "när som" ändra sitt upplägg. Därför bör du söka svar på den frågan på de lärosätena där du vill läsa.
    Läs alla kommentarer