Farid

    Hej jag har hört lite om företagsekonom och undrar då vilka högskolor det finns att studera det på? Vad kan man bli och vad behörigheten är på just det yrket? Är det som nationalekonom eller vad är skillnaden? Har haft många tankar kring detta och vad är det jag bör tänka på när jag söker till detta? för jag har hört att det är ganska brett yrke kring det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Företagsekonom är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken. Det finns därför inte några generella krav på vilken utbildning man måste ha. De flesta företagsekonomer är ekonomer, med fördjupning inom företagsekonomi, med förberedande grundutbildning från gymnasiets Ekonomiprogrammet. Många har eftergymnasiala utbildningar från högskolor/universitet eller från yrkeshögskola
    Du får gärna kika på vad som finns att söka inom yrkeshögskola. Du kan också samtidigt sökan till universitetsprogram och till enskilda kurser (du kan t.ex börja med att läsa en fristående kurs i företagsekonomi på högskolenivå - då får du testa på hur det är att läsa på universitetsnivån inom det kunskapsområde som intresserar dig). Du får också gärna samråda med studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningar i företagsekonomi erbjuds.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar: se yh-utbildningar inom Ekonomi, Administration och Försäljning.
    Vad gäller högskola-universitet så fastställs utbud inför start hösten 2023 till 15 mars 2023 då anmälningsperiod börjar. Du kommer se de sökbara högskole-universitetsutbildningar på www.antagning.se men redan nu kan man se många utbildningar som kommer starta hösten 2023 på de svenska lärosätena på www.studera.nu

    Studie- och yrkesvägledare