Liah
    Hej,
    Jag har aldrig sökt universitet tidigare och undrar hur det går till?.
    Jag förstår inte riktigt det med att jag ska väl 12 utbildningar. Kan jag komma in på alla sen tacka Nej och Ja. Ska söka inför våren 2019.
    Har läst komvux och några kurser på gymnasiet och vad jag förstår det som är det att jag har blandade betyg och är klassad i UR2 BII.
    Jag vill söka till sjuksköterska programmet och har 15,5 i snitt. Kan jag komma in med så låga betyg någonstans?
    Vill läsa i en högskola/universitet där dom har lägenhetsgaranti.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liah;

    man Kan till högskola/universitet söka upp till 12 alternativ men behöver inte söka så många. Man söker endast dit man vill komma in... I första hand söker man till den utbildningen som man Helst vill komma in på. Blir man antagen till sitt första alternativ - strycks de lägre prioriterade alternativen.. Däremot om man blir antagen till sitt lägre prioriterat alternativ, ex. till alternativ nr.3 - står man som RESERV till de högre prioriterade alternativen.
    Att bostadsgaranti skulle erbjudas är rätt så Ovanligt... Allt som oftast måste man - tyvärr - hitta bostadslösning på egen hand.

    Än finns det tid - ansökan till Vt-19 kommer att vara öppen till mitten på oktober. Du har tid att undersöka om det finns någon sjuksköterskeutb. som skulle erbjuda bostadsgaranti.

    vänligen
    Julia syv

    • : Tack för svar.
    • : Jag vill söka till sjuksköterska programmet och har 15,5 i snitt. Kan jag komma in med så låga betyg någonstans?
    • Anna : Antagningsgränser uppstår i konkurrensen och blir kände i efterhand, efter det att antagningen är avslutad. Sök till alla de orter där du kan/villl läsa. Hur höga betyg krävdes förut kan man se i antagningsstatistiken, men det kan bli en stor förändringa - framöver...
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liah,
    tidigare antagningsstatistik är inte hemlig, men man ska inte titta för mycket på den, tycker jag. Du kanske avstår från att söka till en utbildning pga tidigare höga antagningspoäng, men i år kan det bli en förändring och då kanske du "förlorar din plats" - om du ej sökte... Här - en länk till högskolornas gemensam sida >> tog jag fram en lista på sjuksköterskeprogram - du kan bl a se Antagningsstatistik för tidigare antagningsomgångar. Gå in på länken /ovan/ och i listan om du klickar på Röd text som är Utbildningsnamnet - kommer du till nästa sida...

    Och till höger - översta Rubriken är antagningsstatistik.

    En tabell visas med siffrorna på antagningsgränser i olika urvalsgrupper (från tidigare antagnings-omgångar). Du kan, om du vill, titta på alla sjuksköterskeprogram - hur höga betyg + resultat på högskoleprovet, som förut krävdes för att komma in.