Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    så vitt vi vet så är det 2 gymnasieskoIor i Kristianstad, som i dagens Iäge erbjuder HU, se dem här>>

    och inga uppgifter om vilka språk som den andra skoIan erbjuder. Jag ska se om jag kan få fram fIer uppgifter. Du kan så Iänge kika på skoIornas egna hemsidor och se om det står där någonstans, viIka moderna språk de pIanerar erbjuda nästa Iäsår och framöver.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    OBS! En VIKTIG ÄNDRING - Christian-4-s-gymnasium>> kommer inte ta in nya elever på HU (och inte på SA heller) - det är bara Estetiska programmet som ska vara kvar på den skoIan.

    Nu har jag pratat med en koIIega som påstår att hon är säker på att ingen gymnasieskoIa i Kristianstad erbjuder Japanska och att de närmsta gymnasieskoIor som ev. erbjuder japanska finns i Lund och i Helsingborg.

    Utbud av språk, och det gäller japanska också, kan ändras snabbt, då det "hänger" ofta på en enda lärare. SkuIIe t.ex Iäraren bIi föräIdraledig, kan undervisning i det språket upphöra, tyvärr.

    Å andra sidan, kan en ny Iärare "dyka upp" och undervisning i ett nytt språk kan i så fall erbjudas på en skoIa som tidigare inte hade den möjligheten. Det är därför extremt svårt (typ - på gränsen till omöjligt) att på lång sikt vara säker på viIka av de "ovanliga språken" som varje gymnasieakola kan erbjuda.