Nina2007

    hej, om man har alla gymnasiebetyg i Franska mellan steg 2 och 7, med A i steg 2 till 4 och B steg 5 till 7 (teoretiskt exempel), vilka betyg tas hansyn till i examensbeviset?

    • Milla : Vilket gymnasieprogram gäller din fråga? Det måste man veta för att kunna ge svar.
    • Nina2007 : Natur

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag måste veta vilket gymnasieprogram som frågan gäller; detta för att programplaner och programstruktur är olika för olika program.
    Inom Individuellt val får endast 2 språkkurser plats. Om språk får läsas som programfördjupning eller om språkkurserna ingår inom programgemensamt som obligatoriska kurser eller (som på inriktningen Språk på HU som inriktningskurserna) - då är det fler språkkurser som får plats inom programmets 2500poäng. Så, svara gärna vilket program din fråga gäller!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nina2007 : Hej ok det ar Natur men de ingar i sprakfordjupning.
    • Milla :

      Kika gärna på Programplan för NA>> - en kurs i ämnet Moderna språk är obligatorisk (programgemensam). Inom individuellt val får 2 språkkurser plats.  Ännu 2 eller 3 språkkurser (beroende på vilken inriktning eleven läser) får plats inom programfördjupning. Läser eleven NA/"sam" är det 3 språkkurser som får plats inom programfördjupning. Läser eleven NA/"natur" då är det 2 kurser som får plats inom programfördjupning. Sedan kan eleven få lov att läsa U-kurser (utökat program), enligt rektorns beslut. Och moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng och därför kommer de betygen räknas in även om kurser är U-kurser (markerade med "U" i elevens examensbevis).
      På så sätt kan en elev som tar examen från NA-inriktning natur-och-samhälle få 8 betyg i ämnet moderna språk inkluderade i sitt meritvärde: 1 kurs (obligatorisk) + 2 (individuellt val) + 3 (programfördjupning) + 2 (Utökat program, kurser som ger meritpoäng: moderna språk 3 och 4), alltså totalt 8 kurser om det handlar om inriktning Samhälle på NA men endast 7 kurser om eleven tar examen från NA/inriktning Naturvetenskap.