Ludvig
    Jag ska göra två inval i 3an och är lite sugen på att välja något med ekonomi ska jag välja företagsekonomi eller internationel ekonomi tillsammans med matte 3b, går just nu sam ?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Ludvig! Vad du skall välja beror helt och hållet på vad du är intresserad av och vad du tänker att du vill göra efter gymnasiet. Du behöver ställa dig frågan vilket ämne som du tror att du kommer ha mest nytta av i framtiden. Är du intresserad av att läsa grunderna i hur ett företag fungerar och hur företagets ekonomi fungerar, bokföring, lite juridik, bolagsformer, redovisning,finansiering så är det kanske företagsekonomi du skall läsa. Det är en kurs som är allmänbildande med kunskaper som man har nytta av även om man inte kommer att arbeta inom just det området. Internationell ekonomi är mer övergripande och tar upp frågor som ekonomins historia och utveckling fram till idag. Internationell handel och ekonomi, vilka aktörer som finns på marknaden och olika teorier om det. Vilken effekt den internationella ekonomin har på olika länders välfärd och miljön är andra centrala begrepp som man läser. Resurser, affärer, kultur, valuta, finansmarknader och transnationella företag samt EU är annat du kommer att läsa om om du väljer internationell ekonomi. Hoppas att det gav dig lite nya tankar om vad som passar just dig bäst. Helena