Kevin

    Hej! 1. Jag vet ju att LTH, LiU, KTH och Chalmers är bra men vilket är bäst inom teknik? Jag syftar mest på självaste utbildningen och arbetsmiljön på universitet och inte självaste studentlivet 2. Är högskoleingenjörsprogrammet mest praktiska eller teoretiska? Jag vet att det är mer praktiskt än civilingenjörsprogrammet men med hur mycket? 3. Tycker ni att jag ska välja civilingenjör på en skola med ett sämre rykte eller högskoleingenjör på en skola med ett bättre rykte och sedan välja en master om jag känner för det? 4. Jag har läst att det universiteten kommer utöka antal platser under 2020-2021, vet du vilket område som kommer få mest platser? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin!
    Du ställer frågorna som vi på FRåGA SYV (i princip) inte har någon som helst möjlighet att besvara.
    angående "välja en master om jag känner för det" - så är det så att man vet på förhand (några år innan) INTE vilka masterprogram som kommer att finnas att söka till + finns ingen garanti att just du kommer in (det är ju konkurrens om platserna). Så, om du från början vet att du vill läsa en 5-årig utbildning och har möjlighet att komma in på den, så råder jag dig att söka till den utbildningen. Att läsa mer efter det programmet som man kom in på kan ingen ge någon garanti på.

    ang.rykten och hur pass mycket mer praktiska utbildningar är - kan vi på FRåGA SYV inte säga någonting. Vi har inte den informationen och den kunskapen. Vänd dig gärna till studerande ambassadörer och studievägledare på de utbildningar som du är intresserad av.