Sheila
    Hej! Vilka universitet/högskolor har naturvetenskapligt basår som man kan gå på med enbart upp till matte 2b som behörighet och alltså inte med matte 3b som behörighet? För det är så att jag gick sam/beteende linjen där man endast läser upp till matte 2b men jag valde till matte 3b som extra ämne men klarade det tyvärr inte så därför vill jag börja på ett naturvetenskapligt basår där man kan läsa matte 3b och alla andra ämnen som ingår i ett naturvetenskapligt basår. Mvh Sheila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sheila!
    Se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Naturvetenskapligt%20basår där alla de olika Naturvetenskapliga basår finns beskrivna.
    Så vitt jag vet, så är det i Stockholm och i Göteborg som Matte 3b krävs för att bli behörig till Nat.vet.basår men ej i de övriga städerna.

    I vilka städer kan du läsa Nat.bas.år?

    Ett annat alternativ för dig är att söka Matte 3b på Komvux eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och sedan göra Prövning. Bra hjälp med matte är på www.matteboken.se och på www.mattecentrum.se kan du se om det finns någon Räknestuga nära dig där du gratis får hjälp med matten.

    Hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare