Hej Habib!

    Om man vill jobba åt den svenska Säkerhetspolisen (SÄPO) så måste man först utbilda dig till polis. Efter ett antal år i tjänst som polis, kan man söka tjänster inom SÄPO. Utbildning till polis finns på fem orter i Sverige och går även att läsa på distans. Den är numera (uppgift från maj 2021) på 2,5 år, eller fem terminer.

    • Habib : Finns det en speciellt utbildning som får studera direkt om det i universitet både in eller utanför landet?
    • Julia :

      Du får gärna ta del av informationen på sakerhetspolisen.se/om-sakerhetspolisen/jobba-hos-oss. Jag kommer nu även skriva ett nytt svar till dig.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställde en fråga om att jobba "i säkerhetstjänsten" utan att specifikt ange vilka arbetsuppgifter du menar att du vill utföra där.
    Om du kikar på webbplatsen sakerhetspolisen.se/om-sakerhetspolisen/jobba-hos-oss/lediga-jobb, ser du att olika sorters tjänster finns att söka - bland annat som Administratör, Registrator, Fotograf eller "dataspecialist" i olika funktioner, t.ex systemutvecklare. Och administratörer och fotografer har inte samma grundutbildning. Dataspecialister behöver gedigen data/IT-utbildning - så det är olika vilka utbildningar som krävs för arbete i olika yrkesroller inom SÄPO.

    Anna SYV som svarade dig förut uppfattade din fråga på det sättet att du är intresserad av yrket Säkerhetspolis och i så fall behöver man (som regel) utbilda sig till "vanlig polis" först. Om SÄPO kan göra undantag och anställa som säkerhetspolis utan att man har svensk polisutbildning, kan inte vi här på FRåGA SYV svara om; du får ställa den frågan till SÄPO direkt.
    Om du kan tänka dig jobba inom andra yrken är just säkerhetspolis, t.ex som dataspecialist eller administratör, se gärna i jobbannonser på säkerhetspolisens webbplats vilken utbildning som krävs eller önskas för olika yrkesroller inom SÄPO.
    Allmän (övergripande) information om olika yrken, bland annat om yrken Administratör, Registrator, Filmfotograf och många fler finns på Framtid.se/yrken

    Inom DATA-IT finns just på 63 yrkesbeskrivnigar på framtid.se/yrken/data-it