Marina
    Jag har F i Svenska 3 och i en "musikkurs" från gymnasiet, gick Estet.
    Om jag inte orkar, hinner eller vill läsa upp Svenska 3 - kan jag ändå söka någon utbildning på eftergymnasial nivå?
    Vilken eller vilka i så fall`?
    Eller är det så att man utan Gymnasieexamen är helt "fast"? - kommer inte någonvart över huvudet taget? Jag söker jobb och är inskriven på AF. De har inget att erbjuda mig på AF, jag skickar in Aktivitetsrapport varje månad och går på tråkiga möten, det ger inget alls. Om man inte kan få Gymnasieexamen, vad skall man göra då?
    Tacksam för alla tips, som du kan ge mig!
    Marina

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vilken otur att ditt F är i just Svenska 3! Generellt så krävs en gymnasieexamen till all eftergymnasial utbildning med lite undantag för Yrkeshögskolan (YH) som i sin behörighetsinformation skriver -

    "....praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen." Vad det kan vara bedömer YH utifrån din ansökan och personligt brev som man ofta får skicka när du ansöker till deras utbildningar.

    https://www.yrkeshogskolan.se/Om-ansokan/Behorighet-urval-och-antagning/

    Om du lyckas få ett arbete och jobbar ett par år så du bygger upp en erfarenhet inom området som du sedan vill plugga vidare inom så kan det finnas möjlighet att söka på Reell kompetens på universitet/högskola och inte på en examen - https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Men det kan vara värt att investera tiden (en termin) på Komvux och läsa upp Svenska 3 eftersom det förbättrar dina förutsättningar avsevärt om du vill plugga vidare. /Lena, Syv