Anna
    Hej!

    Jag läser ekonomi i årskurs två och jag har börjat fundera lite krig universitetet. Jag har ingen aning om vad jag vill arbeta med men jag är väldigt intresserad av entreprenörskap och företagande. Vilka utbildningar är passande för just mig?

    Jag vill läsa något inom ekonomi dock är matte inte min starkaste sida. Vilka andra alternativa har jag inom ekonomi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/ekonomi-marknadsforing-och-administration-5?typ=3 jag hittade 461 program inom Ekonomi, marknadsföring och administration på högskolor/universitet i Sverige idag.
    Om man tittar på separata kurser - inte bara program - då är det nästan 1500 stycken som finns. Det är jättestort utbud.
    Du skriver inte var i Sverige du bor eller om du kan flytta. Du kanske kan gå in på länken ovan och titta på de skolor/universitet som finns nära dig eller dit du kan tänka dig att flytta. Distans- finns det 14 program ... se de här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/ekonomi-marknadsforing-och-administration-5?distans=1&typ=3
    då behöver man inte flytta men det gäller att ta reda på vad "distans" innebär i varje enskilt fall /det kan vara obligatoriska träffar så ofta som varannan vecka eller så är det två träffar per termin eller inga träffar - allt detta går under samlingsnamn "distans"/.

    Jag råder dig även titta in på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=3&Municipality.county=&Education.text=ekonom utbildningar inom Ekonomi på en yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar är oftast kortare och leder mycket ofta direkt till att man får jobb. Minst en fjärde del på en YHutbildning är LIA = Lärande i Arbete, dvs Praktik. På så sätt får man kontakt med arbetslivet. Många studerande får jobb på sina praktikplatser eller via dem - en rekommendation och jobb på ett annat företag som har samarbete med det företaget, där man praktiserade.

    Inom ekonomi finns det väldigt många olika vägar att gå, en mängd utbildningar och utan att veta mer om dig, dina intressen, drömmar och möjligheter - är det omöjligt att ge svar på din fråga.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV