Hej Hassan!

    Det är viktigt att veta om du har eller kommer att få Slutbetyg eller Examensbevis. Det är olika regler kring de två olika typer av utbildningsdokument.

    Om inte jag får beta om det är Slutbetyg eller Examensbevis det handlar om, så kan inte jag svara på din fråga - vad det gäller högskolestudier, förklaringen blir i så fall väldigt lång och krånglig. Det är bäst du svarar ang. Slutbetyg eller Examensbevis - då svarar jag vad som gäller för högskolestudier för dig.

    Det är en annan sak med yrkeshögskola. Där är det ganska sällan som Engelska 6 krävs. Och även om den skulle krävas, kan man kanske ändå komma in, utan det betyget. Detta pga yrkeshögskola kan göra undantag och ta in upp till 20% av sökande i varje klass som inte i formell mening är behöriga. Däför kan du i princip söka vilka Yrkeshögskoleutbildningar som helst med vilka betyg och andra meriter som helst. Finns inga garantier, men finns en chans att komma in.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom med svar på min fråga - har du eller kommer du att få Slutbetyg eller Examensbevis? Om du inte vet det, svara om du redan slutade på gymnasiet eller om du fortfarande läser på gymnasiet. Om du slutade på gymnasiet, ta fram det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet och se vad Rubriken på "pappret" är. Om du fortfarande läset på gymnassiet - uppge om du läser på Komvux (vuxenutbildningen) eller om du läser på "ungdomsgymnasiet". :)

    Hörs!

    ANNA

    Angående Yrkeshögskola - så finns det över 700 YH som är sökbara just nu (många har sista ansökningsdag 15 april men många har också senare sista ansökningsdag, t.ex 15 maj eller t o m någon gång i juni-juli; det får man se på varje YH separat.

    YH finns inom många olika områden, se några exempel: Spårsvetsare, se info om utb här >>

    Trädgårdsmästare, se info om utb här >>

    Logistiker, se info om utb här >>

    Dekormålare, se info om utb här >>

    Inköpare/upphandlare, se info om utb här>>

    Medicinsk sekreterare, se info om utb här>>

    App-utvecklare, se info om utb här>>

    Eftersom man söker varje YH separat, kan man komma in på flera olika yh samtidigt och välja sen - vilken plats man tackar Ja till. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och det finns allt att vinna och inget att förlora när man söker till yrkeshögskola! :)