Caroline
    Hej!
    jag läser en konst/designutbildning i Lund, och är väldigt intresserad av mode/kostymörlivet på operan/eller annat. Vad finns det för utbildningar som skulle passa mig, och vad finns det för efterfrågan på det? Är väldigt vilsen, och behöver hjälp.
    • Liselotte : Det är KONTAKTER som är jätteviktiga i den branschen! utbildning + KONTAKTER men just Kontakter och arbetslivserfarenhet väger många ggr tyngre än formell utbildning. Jag känner till några exempel när folk genom PRAKTIK på teater eller på en filminspelning - fick sedan erbjudande om jobb (projekt, vikariat mm). Det är ovanligt med fastanställning (dvs tillsvidare) i den branschen. Frågan är också om du i första hand vill få gedigen utbildningsgrund att stå på eller om du i första hand vill få mer jobb? Om du i första hand vill jobba så mycket som möjligt - då rekommenderar jag söka Kontakter snarare än utbildningar eller i alla fall både och...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!
    Det är inte många tjänster som finns inom det område som du är intresserad av att jobba med, men när det väl finns behov att anställa - så är det inte heller många som kan söka det jobbet, för att det är specialkuskap som krävs.
    För din räkning så räcker det att en person bestämmer sig för att gå i pension 1 år tidigare eller om någon blir föräldraledig i 1,5 år - så kan du få jobb. Men stannar den personer ett år extra eller inte blir föräldraledig - så finns det inte någon tjänst för dig.
    När det är få tjänster, är det mycket slump som avgör.

    Alla högskoleutbildningar i Sverige hittas via www.studera.nu

    alla yrkeshögskoleutbildningar - via www.yhguiden.se

    och alla folkhögskoleutbildningar - via www.folkhogskola.nu

    Är den här YH http://www.yhguiden.se/utbildning/tillskaerarakademin-i-goeteborg/scenkostym-och-historiska-draekter i Göteborg av intresse för dig?

    Kan du tänka dig ta kontakt med de ställena där du sedan vill jobba på och fråga vilken utbildning de efterfrågar i första hand? Gör studiebesök och intervjuer/reseach ang. vilken utbildning och erfarenhet de personerna har, vars jobb du sedan vill söka, när de går i pension eller bli föräldralediga t.ex.

    Det är de råden jag kan ge dig. Jag ska samråda med kollegorna & i fall vi kommer på ett bättre svar - hör vi av oss igen.
    Lycka till!
    ANNA