Zanne-Liza
    Hej jag fyller snart 21, har gått grundskola och gymnasium (samhälle beteende). Jag skulle vilja jobba med djur men vet inte vad det finns för utbildningar.
    Att jobba som ”djurpolis” tycker jag verkar kul men som jag fattat det så finns inte den titeln. Är det då djurskyddsinspektör? Och vilken utbildning är det då man ska plugga och vad krävs för den. Eller kan man bli polis och sen inrikta sig och bara jobba med djur?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!
    Titta gärna på annonsen om ett ledigt jobb på framtid.se/yrke/djurskyddsinspektör - de kvalifikationer som nämns för att kunna få jobbet är: " • akademisk utbildning som agronom med husdjursinriktning, lantmästare eller biolog med tilläggsutbildning inom djurskyddsområdet, etologi- och djurskyddsutbildning eller miljö- och hälsoskydd med djurskyddskurser. • B-körkort".
    Det finns alltså olika utbildningsvägar till yrket Djurskyddsinspeltör.
    Du får också gärna titta på yrken inom djursjukvården.
    Vad gäller polisyrken och "jobba med djur" så kan man bli ridande polis eller polishundförare om man har djurintresse och polisutbildning.

    Liselotte