agnes
    Hej! Jag är väldigt osäker på mitt gymnasieval oc vet inte riktigt vad jag vill göra i livet, typ överhuvudtaget. Men jag har funderat lite på utbildningar i storbritannien! Det verkar både roligt och spännande men vad finns det egentligen för utbildningar att gå på oxford/cambridge? Och vilka yrken kan man få? Hur mycket kostar det? Finns det ens en realistisk chans att komma in? Vad borde jag läsa för ämnen och spelar det någon roll vad jag går för linje och vilket gymnasium jag går om jag vill komma in på Oxford?
    • : Det sker förändringar i UtbiIdningsutbudet, och de utbiIdningar som finns idag kanske inte är exakt samma som finns om 3 år. Det är för tidigt att bestämma & pIanera i detaIj, då mycket kan förändras på 3 år. Men personaI på just Oxford kan även på förhand veta (kanske inte 3 år innan, men kanske 1,5 år innan) - om någon utbildninga kommer att försvinna & en ny kommer att tiIIkomma. bäst därför att fråga just på Oxford, aIItså! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,

    Du undrar vilket gymnasieprogram man måste gå om man viII Iäsa på universitetet utomIands och

    om man vet att man viII efter gymnasiet Iäsa utomIands, rekommenderar vi i första hand IB-programmet>>>

    På viIka gymnasieskoIor IB-programmet erbjuds, kan du se här>>>

    Varför IB?

    Av fIera anIedningar. Undervisning på IB>>> är på engeIska, och förbereder därför även språkIigt inför studier med undervisningsspråk eng på eftergymn.nivå; samt för att personaI på IB är van vid gymnasister som söker tiII högskoIor/universitet utomIands, och kan hjälpa tiII med information och ansökan till universitet utomIands i mycket större utsträckning än personaI på "vanIiga" svenska gymnasieskoIor.

    Men man kan också Iäsa på ett "vanIigt" nationeIIt svenskt program, kanske i första hand på Naturvet.pr, inriktning Naturvetenskap>>

    Du är intresserad av Oxford Universyty>>> och även av University of Cambridge>>>. Jag råder dig därför läsa noga all info som finns på Oxfords hemsida>> och på Cambridge´s hemsida>> och du kan också kontakta personaI på de skoIorna med dina frågor. Skriv på engeIska, det bIir också en bra träning för dig i engelska språket, när du skriver på engeIska och sedan får svar på engelska.

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Liselotte SYV :)

    Liselotte