Mohamed

    Hej jag undrar om man kan komma in i högskola eller Universitet med lagom/låg meritpoäng som till exempel sport utbildningarna eller några andra slags utbildningar, för att jag läser några ämnen i Komvux matte 2 och svenska som andraspråk 3 behöver jag då läsa mer kurser för att få högre meritpoäng eller finns det utbildningar med låga meritpoäng eller vad finns det för väg att ta? Mvh Mohammed

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad vill du jobba som i framtiden? Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se - en webbplats där över 2.ooo yrken presenteras.
    Tanken är att man ska utbilda sig till någonting man vill/kan jobba inom. Att komma in på "vilken utbildning som helst" bara för att man kan komma in på den - kan inte vi på FRåGA SYV rekommendera, i alla fall inte på så högt nivå som eftergymnasial nivå.
    Upp till och med gymnasienivå går det ganska bra att läsa "vad som helst" för att man läser väldigt mycket allmänna ämnen som matematik, språk, samhällskunskap, historia och naturkunskap - och bygger upp en kunskapsgrund för vidare studier eller för att kunna få jobb direkt efter gymnasiet.
    Men på eftergymnasial nivå ska man, i alla fall enligt min mening, läsa det som leder till framtida möjlighet att få ett jobb som man kommer trivas med och jobba inom i många år.
    På eftergymnasial nivå finns utbildningar inom Olika skolformer, inte endast på högskola-universitet, men även inom yrkeshögskola, KKU och på folkhögskolorna.
    T.ex kan man på folkhögskolorna läsa för att bli en Fritidsledare.
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan man se på www.yhguiden.se

    Antagning till yrkeshögskoleutbildningar görs (till skillnad från antagning till högskoleutb.) inte endast på betyg. Arbetslivserfarenhet, motivation och resultat av tester och intervjuer brukar spela större roll än betygen. Du får gärna titta på några exempel på yh-utbildningar, länkarna nedan:
    jensen-yrkeshogskola/frontendutvecklare-goteborg
    vardyrkeshogskolan/tandskoterska-gavle
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-stockholm
    matningsingenjor-teknikhogskolan-goteborg
    lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-integration-distans
    b2b-saljare-affarshogskolan-orebro

    • : Hej tack för ett snabbt svar, men har en till fråga jag är intresserad att läsa till sport management eller något i sport branschen så undrar med lagom/låg meritpoäng vad finns det för rekommendationer att söka till inom sport branschen och finns det någon chans att komma in med låg meritpoäng?
    • Anna : Antagningsstatistik för Coaching och Sport Management, idrottsvetenskapligt program (Linnéuniversitetet): krävdes i BII, kompletteringsgruppen endast 11.83 i meritvärde. Jämför: har man alla E betyg, får man 10.0 i jämförelsetal. Så, man kan ha nästan alla "endast E-betyg" och några få högre betyg än E och ändå komma in (i alla fall om man tittar på hur det var förut). Det går dock inte att veta hur det blir framöver. Sök gärna till de högskoleutbildningar som du är intresserad av. utbud kan du se på www.studera.nu
    • Anna : Det har tidigare funnits en yrkeshögskoleutbildning "Sportmarknadsförare", men nu finns den inte. Men nya yh kommer att "släppas" ut i mitten av januari 2021, vi får då se om ngn liknande "sportmarknadsförare"-utbildning kommer att dyka upp. Kika gärna på www.yhguiden.se mot slutet av januari 2021 och längre fram.
    • : hej tack för hjälpen och för snabbt svar
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer