Sandra
    Hej!
    Vilka utbildningar kräver dessa ämnen biologi 1, fysik 1, kemi 1 och matte 3b, ska nämligen läsa dessa ämnen på komvux då jag har läst det samhällsvetenskapligaprogrammet förut. Vilka utbildningar kan jag bli behörig till efter att ha läst dessa 4 ämnen?
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    matematik 3 ingår i särskild behörighet till fastighetsmäklarprogrammet och till "ekonomiska utbildningar", många olika program som leder till ekonomiska yrken.

    Fysik 1a - krävs för att bli behörig till pilot- och helikopterpilot som är Yrkeshögskoleutbildningar.

    Kemi 1 ingår i behörighet till civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen, men då krävs det samtidigt att man har godkända betyg i Fysik 2 och i Matematik 4. Men endast Kemi 1 blir man inte behörig till någon speciell utbildning.

    Ang. Biologi, så kan jag inte komma på någon utbildning som specifikt kräver biologi 1, utan kurs Biologi 2 ingår i särskild behörighet till många olika naturvetenskapliga utbilndingar; och biologi 1 är första steget... man läser alltså biologi 1 och sedan biologi2 men då också oftast även kemi 1 och 2 samt matematik 4 och fysik 1a och 2 - för att bli behörig till läkarprogrammet.