m
    Jag har räknat mitt meritpoäng på olika hemsidor men de flesta visar olika, finns det en mer trovärdig sida för att räkna meritvärdet? Jag har inget speciellt favo ämne så det spelar ingen roll så länge utbildningen är enkelt.

    annan fråga också, om man går i natur-natur inriktning räknas då matte 4c som meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    Meritvärde är en siffra som du konkurrerar med vid ansökan till svenska högskole/universitetsutbildningar. För att räkna ut sitt meritvärde rekommenderar vi Räknehjälpen på Universitets- och högskolerådets webbplats: antagning.se/räkna-ut-ditt-meritvarde/ men vad du själv eller någon annan räknar fram gäller inte om Antagning.se får fram en annan siffra. Ytterst är det upp till antagning.se att få fram ditt meritvärde och du kan få olika meritvärden vid (med samma betyg) ansökan till olika utbildningar.

    Meritpoäng för matematik
    på nivå 4 i gymnasiematematiken finns bara en kurs som heter Matematik 4. Om huruvida den kursen (godkänt betyg i den) ger meritpoäng eller inte beror på vilken särskild behörighet som krävs till just den universitetsutbildning som du söker plats på. Exempel: om du söker till juristprogrammet där matematik inte ingår i särskild behörighet, då ger dig matematik 2, 3 och 4 var sina + 0.5 meritpoäng (du får alltså + 1.5 meritpoäng). Men om du med samma betyg söker till civilingenjörsprogrammet, där matematik 4 krävs för särskild behörighet, då får du inga merit/extra-poäng för lägre kurser än matematik 5 och matematik specialisering.
    Hur många meritpoäng man får beror, alltså, på vilken särskild behörighet som krävs till den universitetsutbildning som man söker till just då. Därför får man Olika högt meritvärde vid ansökan till utbildningar med Olika krav på särskild behörighet även om man söker på exakt samma betyg.

    Du skriver om att du vill gå en "enkel" utbildning. Vad som är svårt och lätt/enkelt är olika för olika människor. Kan därför inte ge tips på "enkla" utbildningar för att jag vet inte vad som är lätt eller enkelt för just dig.

    Allmänt sett, så brukar det (tyvärr) krävas rätt lågt meritvärde för att komma in på många lärarprogram. Det är synd för att vi behöver många fler duktiga lärare! Å andra sidan, så kan det vara en fördel om en blivande lärare hade det svårt i skolan (under sin skolgång på grund- och gymnasieskolan) för att i så fall har hen bättre förståelse för sina blivande elevers svårigheter och kan bli en mycket bra lärare! Att kunna göra någonting själv och att kunna lära någon annan göra det - är inte samma sak. Fundera på att söka till lärarhögskolorna.

    Jag vill också tipsa om att det finns utbildningar i andra former än högskola/universitet, t.ex finns det många Yrkeshögskoleutbildningar. Till yrkeshögskola görs antagning på "sammantagen bedömning" där betygen spelar endast viss roll men det kan vara viktigare vilken motivation man har och hur man presterar på tester/intervjuer. Du får gärna titta på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/campus-skelleftea/produktionstekniker-digitalisering-och-datorstodd-tillverkning-distans
    utbildning/teknikhogskolan/processoperator-livsmedel
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent-distans
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare-inkopare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/matningstekniker-specialistkompetens-geodesi-distans
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/eco-sale-distans
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/digital-innehallsproducent
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/key-account-manager
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/logistiker
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/fastighetsforvaltare-tuc-linkoping-distans