Hej Ebba,
    utbildningsutbud förändras. Vilka högskoleutbildningar som kommer starta, i Sverige, hösten 2021 blir fastställt till 15 mars 2021. Ännu kan man inte vara säker på att kunna hitta alla utbildningar som kommer att starta nästa höst.
    Det finns även enskilda kurser som kan vara av intresse för dig, kika t.ex på (du frågar efter Kandidatutbildningar, och jag menar att man kan sätta ihop egen kandidatutbildning av fristående kurser):
    lnu.se/kurs/global-halsa
    hkr.se/kurs/IH8605
    umu.se/utbildning/kurser/global-halsa
    hh.se/utbildning/kurser/global-halsa
    kau.se/utbildning/program-och-kurser

    Jag antar att du känner till att det finns utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram. T.ex finns magisterprogram, ki.se/magister-programmet-i-global-halsa och i behörighetskraven kan inte jag se att det är specifikt uppges Vilka kandidat- eller yrkesutbildningar som ger behörighet. Därför råder jag dig kontakta Asli Kulane, Programdirektor, [email protected] - som står som kontaktperson för magisterprogrammet,som jag länkar till här ovan.

    Exempel på masterprogram i Global hälsa: gu.se/masterprogram-i-global-halsa Behörighet till det programmet beskrivs så här: "Kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt/humanistiskt huvudområde eller motsvarande". Vad "motsvarande" är kan jag försöka gissa men vad jag gissar mig till kommer inte räknas när beslut/bedömning tas/görs om vem som är behörig sökande till masterprogrammet. :) Varför det står "motsvarande" är bl.a för att de program som kommer ge behörighet kanske (en del av dem) ännu inte finns idag; även utbildningar utomlands kan ge behörighet och det är i så fall många tusentals (kanske hundratusentals) olika utbildningar. Det går alltså inte skriva en fullständig lista... :(

    Allmänt gäller
    Om behörighet inför magister- och masterprogram, alltså utbildningar på avancerad nivå:
    om det inte finns tydlig info på utbildningens egen webbplats, råder vi kontakta antingen honom/henne som står som Kontaktperson för just den utbildningen eller Antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.