Anderas

    Hej! Jag pluggar just nu på universitetet. Jag går ett tekniskt basår, men jag känner att jag inte vill bli ingenjör. Jag är väldigt intresserad av att rita och designa inom mode. Jag hade gärna velat studera detta, akademiskt. Men jag hittar inte vilka utbildningar som finns om man vill studera rita och fashion design i Sverige. Så min första fråga är: Hade ni kunnat hjälpa mig och kolla vad det finns som kan leda mig in på detta spår? - Har kollat på modevetenskap vid Lunds Universitet. Men jag vet inte om det kan ta mig dit jag vill? Min andra fråga är: Jag hade även kunnat tänka mig att studera detta utomlands, men jag vill helst inte behöva betala flera hundratusentals kronor för en utbildning. Men hur fungerar detta? Måste man betala för en utbildning inom fashion deisgn som man studerar i Europa.(Tänker då vi har gratis utbildning) Tack så jätte mycket! :)

    • Julia :

      Jag vill tipsa om yrkeshögskoleutbildningar till mönsterkonstruktör och "liknande" yrken -  var god se listan på utbildningar på yhguiden.se/resultat?Education. Yrkeshögskoleutb.får ej starta om man inte kan se att behover av just den kompetensen kommer att finnas när de studerande är färdiga med sin utbildning  därför visar yrkeshögskola så bra resultat i att ge jobb.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anderas!

    utbildningar som kan ev leda till att man kan jobba som Modedesigner finns inom folkhögskola, yrkeshögskola, högskola/universitet och privata utbildningsanordnare, både i Sverige och utomlands.

    Man kan också lära sig yrket som vuxenlärling genom att praktisera hos en verksam modedesigner. Och här tänker jag att det kanske är bäst om du försöker hitta kontakter så att du i alla fall kan göra studiebesök eller intervju med en modedesigner, men helst med flera - fråga vad de har för utbildning och hur de kom in i jobbet.
    Det finns inga garantier på att kunna försörja sig som modedesigner, oavsett vilken utbildning man har. Det är alltså en osäker väg att gå. Jag vill inte direkt avråda dig men jag vill att du ska tänka på att oavsett vilken utbildning du skaffar dig, så är chansen inte så stor att kunna försörja sig som modedesigner. Det är många fler personer som vill jobba som modedesigners, än det finns möjligheter till att försörja sig inom det yrket.
    Vad gäller utbildningar på högskolenivå i Sverige, så titta gärna på hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/modedesign och ta kontakt med studievägledare som jobbar på den institutionen där den här utbildningen ges. Hen borde veta mycket om utbilningen och om arbetsmöjligheter efter utbildningen.
    Vad gäller kostnader för utbildningar utomlands, så är det inom Nordiskt samarbete (alltså i andra nordiska länder) samma villkor för svenska medborgare som för medborgare i andra nordiska länder, alltså en utbildning som i Norge eller Danmark är gratis för egna invånare är också gratis för svenska medborgare.
    Vad gäller villkor i övriga länder, så skulle jag tro att det är mer förmånligt inom EU, än utanför EU, men kan inte direkt ge några konkreta svar. Ta kontakt med de skolorna som du är intresserad av och fråga där. Lycka till!