Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    exempel på svenska högskoleutbildningar som för särskild behörighet är:
    - utbildningar som leder till yrket Fysioterapeut
    och
    - Idrottslärarutbildningar /samt Idrottstränarutbildningar/.

    Det kan finnas fler utbildningar och även inom andra skolformer, t.ex inom folkhögskola eller yrkeshögskola som också, för särskild behörighet, kan kräva godkänt betyg i gymnasial kurs Idrott och hälsa1. OBS! det går i vissa fall "ersätta" det betyget med Intyg från idrottsföreningen om att personen har varit aktiv idrottare i föreningen.