Elev på komvux
    Hej
    Vad jag minns så var Matematik 2 ett krav för att få en högskoleförberedande examen på gymnasiet, men detta verkar ha ändrats till Matematik 1? När ändrades detta? Jag vet att det trots detta är många utbildningar på högskolan som kräver Matte 2. Men min fråga är vilka YH utbildningar som inte kräver Matte 2? Då jag inte är behörig i kursen. Sen märkte jag också att kraven på hur många godkända poäng man ska ha i sin examen också ändrats, så att det nu är samma krav för en yrkesexamen som en högskoleförberedande examen? Dvs 2250 godkända av 2 500? Var väl inte så innan? Jag strävar själv efter en Yrkesexamen men det verkar som det blir lättare än vad jag trodde för mig att kunna eventuellt läsa på högskolan nu när det verkar vara liknande krav för en yrkesexamen
    • Milla : Vilket yrke vill du i framtiden, efter du har genomgått eftergymnasial utbildning, jobba inom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad utbildningsdokument heter och antal poäng och obligatoriska kurser har - vad gäller utbildning på gymnasial nivå - ändrat flera gånger på ganska kort tid. Jag vet inte vilken eftergymnasial utbildning du vill komma in på, för det skriver du inte i din fråga.
    Att ge en lista på alla utbildningar som inte kräver matte 2 är omöjligt, i alla fall för mig. Dessutom kan nya yrkeshögskoleutbildningar dyka upp i princip när som helst, för att de kan bli beviljade i efterhand, eftersom de blir godkända av MYH, myndighet för yrkeshögskola (så listan kan snabbt bli inaktuell). De utbildningar du inte ska titta på om du saknar matte 2 (gammal kurs Matematik B) är de tekniska utbildningar för de kräver rätt mycket matte. Utan examensbevis från komvux (eller Slutbetyg) är du obehörig till högskola-universitet men det är inte omöjligt för dig att komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Vad gäller läsa mot examen på komvux, så kanske du kan - på komvux- läsa mot ett Slutbetyg, vilket skulle vara lättare men du måste i så fall ha minst ett betyg satt i det gamla systemet med betygen IG-MVG och i annat fall måste du läsa mot examensbevis. Prata med SYV på komvux.
    Om du läser mot examensbevis på komvux så kan du läsa mot yrkesexamen mot ett praktiskt yrke och då behöver du inom matte endast få godkänt betyg i matematik 1a (första och lättaste gymnasiekurs).
    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar (urval nedan) som inte kräver matte 2; du kan söka till yrkeshögskoleutbildningar även om du inte är klar med dina gymnasiestudier (jag kan inte lova att du blir antagen men viss chans har du i alla fall):
    tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events
    ihm-business-school/konceptutvecklare-event-och-besoksnaring
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    utbildning/hvilan-utbildning/arborist
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inriktning-hallbarhet
    Se hela utbud av YH-utbildningar på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare

    Hittade inga frågor