Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej SeIma!

    du skriver inte att du tar Studiemedel. Om du ta studiemedel, men inte läser i den omfattningen som du fick studiemedel för, kan du få problem med CSN.

    Angående vilka kurser som krävs för vilka högskoleutbildningar ...

    Vilka godkända gymnasiebetyg som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolenivå, se nedan:

    ApotekareBiologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Arbetsterapeut - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).

    Arkitekt - Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a/1b1+1b2 (Biologi 1 krävs inte).

    BiologBiologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    Civilingenjör - Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

    Dietist - Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2.

    Djursjukskötare - Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    FarmaceutBiologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Fastighetsmäklare - Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Förskollärare - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b.

    Journalist - Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Jurist - Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2.

    Kriminolog - Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2, Matematik 2a / 2b / 2c.

    Logoped - Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Läkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Marinbiolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Psykolog - Matematik 2a alt 2b alt 2c & Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Receptarie -  Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Sjuksköterska -  Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Socionom - Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Tandhygienist - Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tandläkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Veterinär - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    • : Det är jag medveten om, man får ju då ta kontakt med dem, men vill veta vilka kurser som är nödvändiga för mig! Vad behövs de kurser jag nämnde till för utbildningar?
    • Peter : Se mitt utökade svar ovan. :)