Sadaq
    hur vet jag vilka utbildningar som kräver matte 4c

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sadaq!
    Om man vill bli Mattelärare eller Civilingenjör - så måste man ha godkänt betyg i Matte 4.
    Till de flesta andra utbildningar är det lägre kurser i Matte som krävs: t.ex. till Högskoleingenjör och till Fastighetsmäklare är det Matte 3 som räcker.

    En kurs Matematik 4 heter just så "Matematik 4" - utan någon bokstav efter siffran "4". Kurserna Matte 3b och 3c går ihop och det finns bara en variant på nivå 4.

    Det är bra att läsa högre mattekurser än det som krävs för en viss högskoleutbildning för att man får Meritpoäng för högre kurser. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare