Emma
    Jag undrar exakt vilka utbildningar som kräver moderna språk 3. Visst innebär det art jag isåfall inte får meritpoäng för den kursen? Jag ska läsa moderna språk 3,4 och matte 5. Finns det någon utbildning som kräver både moderna språk 3 och matte 4, och på så sätt gör att jag inte får 2.5 meritpoäng? Jag vill gärna veta vilka isåfall, inte bara att det finns. Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    Det är få högskoIeutbildningar om kräver Moderna språk 3 för behörighet, t.ex kandidatprogrammet på Handels högskola i Sthm, men den skoIa accepterar inte några meritpoäng över huduvet taget.

    Om man vill bli lärare i Moderna språk, behöver man godkänt betyg i det språket (nivå 3); om man vill bli lärare i Matte, behöver man godkänt betyg i matte 4 - så om du vill söka IärarutbiIdning och behörighet i matte och i moderna språk, då får du inte merit för de kurserna.

    Såvida vi vet, krävs inte moderna språk 4 för behörighet till någon högskoIeutbildning i Sverige idag.

    Behörighetskraven kan ändras, men det vet vi inte om idag.

    Hälsningar

    MikaeI SYV