Jennifer
    Jag har läst ekonomi tre år på gymnasienivå och vill fortsätta inom det området. Men jag har även ett stort intresse för naturvetenskap och skulle vilja kombinera dessa yrken och därmed kom jag över begreppet "miljöekonom" som genast fick mitt intresse. Dock hittar jag ingen direkt information över hur utbildningsmässigt det skulle gå till väga. Därmed undrar jag vilka utbildningar eller kurser man bör läsa på högskola/universitet för att kunna få "Miljöekonom" som "titel"?
    Eller i övrigt hur chansen att kombinera ekonomi och naturvetenskap ser ut?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Eftersom miljöekonom ej hör till de reglerade yrken, är det arbetsgivare som bestämmer vilken utb och vilka övriga kvalifikationer som krävs. Se ex i platsannonser när arbetsgivare söker anställa miljöekonomer, vad de uppger för önskvärd utbildning.