Elev
    Hej!
    Skulle ni kunna ge förslag på vilka typer av utbildningar och jobb man bör söka till om man vill ha en möjlighet till arbete internationellt samt att man är en högt driven människa som vill sträva högt när det gäller karriär såväl som lön och vidareutveckling.

    Vilka utbildningar är även högt klassade i arbetslivet?

    (Ni behöver inte rabbla upp alla, men bara förslag. Jag är öppen för allt då jag inte riktigt vet själv vilka ämnen som intresserar mig. Behöver förslag först.)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    man kan ingående diskutera vad "man" (och vem är man? är också en stor fråga...) anser med "höga" utbildningar: är det långa utbilndingar? eller extra-svåra eller de som kan leda till hög lön? Då det inte finns jobbgaranti, kan man med vilken utbildning som helst sedan - tyvärr - vara arbetslös.

    Men kika ändå gärna på
    Forskare
    Styrelseproffs
    Kommunchef
    Verksamhetsledare
    Sverigechef
    VD
    entreprenor-egenforetagare

    För att nå "höga höjder" i arbetslivet måste man bland annat bli mycket Bra på det man gör. Men inte ens det kan ge någon garanti på att få en "hög position". Vem som helst kan inte bli tillräkckligt bra på vad som helst (talang och den utbildning/träning man fick i tidig ålder spelar också en mycket stor roll).

    Det rådet som jag kan ge är att du antingen börjar jobba "med vad som helst" nu, snarast och låter beslutet angående vad du ska satsa på "mogna fram";
    eller att du söker utbildning på högskola/universitet inom det område som du är intressera av eller "tror på" mest och ser sedan hur det går.
    Man kan ändra sig många ggr både om utbildningar och jobbval. Det är mycket vanligare att man byter flera ggr än att man från början satsar rätt och håller sig till samma utbildnings-och yrkesbana hela livet.

    Kristoffer SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    Din fråga är inte helt enkel att svara på och frågan besvaras förmodligen bäst av dig själv.
    Ett yrkesval är något som man skall trivas med under många år och även om man börjar inom ett yrke eller företag på en nivå som kanske inte innebär stort ansvar för olika arbetsprocesser eller ansvar för andra medarbetare så kan man över tid ofta utveckla sin roll och betydlese på arbetsplatsen. Personligen tror jag att alla yrken kräver erfarenhet för att utvecklas och detta är något som tar tid. Intresse för ett visst yrke kan då växa parallellt med att man utvecklas. Att bli respekterad inom ett yrke kommer ofta med gedigen kunskap och erfaranhet, därför tror jag att man skall vara försiktig med att lägga värdering i om yrket uppfattas som "högt aktat" eller inte.
    När det gäller utbildningar så är det ungefär samma sak, att hitta ett ämne du brinner för och sedan fokusera på studierna leder ofta till framgång. Det finns naturligtvis många skolor som anses bra och populära men det är slutligen Dig det handlar om Linda. Ingen anställer dig bara för att du studerat på en fin skola, som enda argument. På dagens arbetsmarknad blir det allt viktigare vem du är som person och vilka förmågor (och kanske värderingar) du har.

    Tipset är att du först funderar på inom vilket område du vill arbeta. Vill du leda andra människor och jobba med personal? Eller vill du jobba enskilt och utveckla specifika kunskaper inom ett visst ämne, forskning, juridik, data/It, miljö etc. etc? När du landat i ett område du känner intresse för så kan du sedan påbörja din resa mot en gedigen utbildning och en intressant framtida karriär.
    Lycka till!

    Kristoffer