Silvia
    Är intresserad av språk, att skriva (är väldigt introvert), tala inför publik (förberett tal), programmering samt design (webbsidor, kanske spel/animationer). Jag kommunicerar bäst skriftligt, men tycker även om att hålla informerande tal framför publik. Kan tänka mig skriva lite vad som helst. Har nyligen upptäckt programmering. Jobbar bäst enskilt men kan diskutera med andra för hjälp. Jag är visuell och tänker i bilder (vet inte riktigt vilken info som kan hjälpa er svara). Skulle väldigt gärna kunna tjäna pengar på en hobby, är intresserad av entreprenörskap. Kan jobba över nätet, kanske genom sociala medier bland annat. Är inte rädd för att testa något nytt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Silvia,
    det är väldigt svårt (typ Omöjligt) att utifrån några rader eller till och med om man skulle träffa dig och prata med dig i flera timmar - ge någon sort "rekommendation" på vilket jobb som skulle passa dig som bäst.
    Om du är 17 år, så förändras du fortfarande ganska mycket. Dina intressen och mål i livet kan förändras väldigt mycket under de några kommande år... det är för det första.
    För det andra, så är det tyvärr inte så att det yrket som känns bäst för en person, skulle faktiskt ge "ett jobb"/inkomst... man kan till och med vara mycket duktig på t.ex skriva eller måla och många kan tycka om det man gör(/producerar, men att få betalt för det - är en annan sak... att faktiskt kunna "leva" på det man producerar, som t.ex "texter" kan vara mycket svårt. Frilansande journalister kan vara mycket duktiga på att skriva men de kanske säljer en artikel varannan månad och det räcker inte för att betala hyra och för övriga omkostnader för att leva...
    Mitt råd till dig blir att du tittar på många yrken på www.framtid.se
    och att du försöker skaffa dig Arbetslivserfarenhet (inom vilket yrke som helst - det jobbet du kan få). Boka också tid hos SYV på din skola - läs på om många yrken innan du träffar SYV-en, så att du redan har förhandinfo om vilka yrken som finns och vad du kan tänka dig; då kan ni prata om de några yrken som du på förhand har valt ... skulle du upptäcka att ngt yrke som du känner till saknas beskrivning på - på www.framtid.se - hör gärna av  dig. Vi ska då försöka fylla på med info även om det yrket!

    vänligen
    Julia syv