stefan

    Jag har under det sista året av gymnasiet kommit till beslutet att Juristprogrammet är det jag vill läsa. Dock tvivlar jag att mina 18 poäng som jag förväntas få kommer räcka till att bli antagen till detta program. Därav återstår det i min uppfattning endast ett fåtal alternativ kvar, antingen att läsa upp mina betyg på Komvux. Satsa på förbättra mitt HP resultat och komma in via den kvoten, första gången jag skrev provet utan förberedelse hamna jag på 0,8 vilket betyder att jag skulle behöva en ökning på minst 0,5. Alternativt att gå UJIK eller att söka in till Uppsala universitets Juridiska grundår. Dock vet jag att UJIK endast går att göra 1 gång på grund av att det är en kurs samt att det skulle krävas ett AB i sluttentan för att få en plats. Det Juridiska grundåret är ett års studier där man måste få BA, skulle man inte få det skulle året bli rättare sagt "bortkastat".

    Finns det fler alternativ eller hur ska jag gå tillväga för att kunna uppnå min dröm att bli Jurist? Hur fungerar det med att studera till Jurist utomlands? Skulle jag kunna använda ett diplom att jag har studerat Engelska 7 samt gjort CAE? //Stefan

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,
    du är välinsatt, du nämner alla de olika alterantiv som finns - eller i alla fall Alla de som jag känner till.
    Ang. läsa till jurist utomlands - lagar är Olika i olika länder. I så fall skulle jag råda dig satsa på "internationell rätt" om du med utländsk utbildning sedan vill jobba i Sverige.
    I Sverige finns det annars yrken inom "Juridik" som inte kräver examen från Juristprogrammet, t.ex Rättsvetare och Paralegal.

    Att läsa UJIK eller grundår är inte "bortkastat", :) - tycker i alla fall jag. Du skaffar dig mer kunskap, som du ska kunna använda även om du kommer utbilda dig och jobba inom andra yrken, som inte har med juridik att göra!
    En liten fundering: hur säker är du att du kommer att trivas med studier på juristprogrammet? Jag känner t.ex till några "fall" då folk kämpade för att komma in under flera år men sedan, väl inne på utbildningen, kom fram till att det är för svårt, tråkigt och att de "orkar inte" traggla sig igenom så otroligt mycket läsning av svåra texter och tråkiga "paragrafer". På så sätt skulle det vara bra att testa på läsa juridik (på UJIK eller på grundåret) - då vet du sen om du kommer orka läsa på juristprogrammet och även Velat läsa där, om du till slut kommer in.
    Hälsningar
    Mikael

    • : Du har en poäng och att skaffa förkunskaper inom programmet skulle vara ett bra alternativ. Jag vet att många har läst Juridisk översiktskurs "Jöken" innan UJIK för att öka chanserna att prestera bättre på kursen. Saken med Juristexamen är att det finns många vägar att ta efteråt. Jag har även kikat på statsvetarprogrammet. Mina drömmar är att jobba internationellt och inte bli låst i Sverige.
    • Mikael :

      Juristprogrammet är en lång utbildning (4,5 år) - jämför med kandidatexamen som man kan uppnå på 3 år. :) Svårt också att komma in på juristprogrammet. Om du t.ex sagt att du vill bli Domare eller Kronofogde i Sverige då finns det inte ngn annan väg än via juristprogrammet, men med de mål du har behöver du faktiskt inte gå via just juristprogrammet ju! :)

    • :

      Vilket program skulle du rekommendera i så fall? Dessutom har jag kollat på Kandidatprogram i freds- och utvecklingsstudier, dock även här är det höga antagningskrav. Utöver det har jag även kikat på International Management samt Ekonomie. Som sagt är jag väldigt kluven i mitt val men jag är säker på att jag vill arbeta utomlands.

    • Anna : Antagningsgränserna sätts inte på förhand - de uppstår i konkurrensen och nu med anledning av "corona" kan antal utb.platser blir utökad (får vi hoppas) och då går antag.gränserna ner - så sök till de utb. som du är intresserad av även om har lägre meritvärde än det som tidigare gav plats på den utb. och Lycka till!
    • : Hur är det med att studera ett universitetsprogram utomlands till exempel i Danmark?
    • Anna : Det är Mer att Tänka på om man söker läsa Utomlands! Om utbildning inte är på "distans utan träffar" då måste du tänka på Var ska du bo i Danmark (om du kommer in på utbildningen). Språket också - kan du tillräckligt bra danska eller tänkte du söka utb.med undervisningsspråk Engelska? Det är alltså mycket att tänka på men det finns många svenska som läser i Danmark, så det är absolut inte omöjligt!
    • : I så fall skulle jag söka utbildningen på Engelska då jag kommer erhålla diplom i CAE. Boende är inget problem på grund av att jag har släkt i Danmark. I vilken kvot skulle man då antas till programmen ifall man skulle söka i Danmark?
    • Anna :

      Vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte ge ngn "vidare"-hjälp med info om att söka utbildningar utomlands. Vi har inga egna experter på utlandsstudier och vet inte vart vi kan hänvisa heller... . tyvärr är svenska sökande till utländska utbildningar oftast hänvisade till att "googla". Finns ingen myndighet eller organisation i Sverige som har "ansvar" för att tillhandahålla info och hjälp att söka studier i utlandet. :( suck! Hittar du ngn som är kunnig och beredd att hjälpa till med info om att söka studier i t.ex Danmark - får du jättegärna tipsa oss om det!
      Det vi kan hjälpa till med är att skicka några länkar där du förhoppningsvis hittar relevant info, t.ex https://www.studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/

    • : Om man skulle läsa det Juridiska grundåret på UU och inte BA för att komma in på T3 Juristprogrammet, skulle man på något sätt kunna använda det man har läst för att komma in på programmet i någon annan ort? Skulle till exempel UU ta hänsyn till att man har läst det ifall man skulle söka till Juristprogrammet vid ett senare tillfälle?
    • Julia : Det måste du fråga Antagningsgruppen eller studievägledare på det lärosäte dit du vill komma in på.
    • : Då tror jag att jag har fått alla svar jag behöver, tack för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer