Saga

    Hej!

    Jag går just nu i termin 3 på psykologprogrammet vid Örebro Universitet och har börjat intressera mig för att forska i framtiden. Bör/måste jag lägga till studier? Får jag skriva avhandling? När blir jag behörig att forska? Efter hur många år får man titeln filosofie doktor?

    Vänliga hälsningar,

    Saga

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saga,

    info om yrket forskare - finner man på https://www.framtid.se/yrke/forskare

    Angående vägen till att bli forskare -
    För att bli behörig att söka forskarutbildning måste man ha avlagd en grundexamen och dessutom ha studerat ett och samma ämne motsvarande minst ett och ett halvt års effektiva heltidsstudier (ta ut Kandidatexamen).
    Därefter läser man ett eller två år på avancerad nivå och skriver en magister- eller masteruppsats. Därefter är man behörig att söka forskarutbildningen.
    På forskarutbildningen skriver doktoranden sin doktorsavhandling, vanligtvis under fyra år.
    För att få en doktorandtjänst måste man vara antagen till forskarutbildning, vilket förutsätter framgångsrika akademiska studier. Utbildningen på forskarnivå är 2 eller 4 år och leder till licentiat- respektive doktorsexamen.

    Liselotte

    Mitt råd till dig är att du fortsätter läsa på ditt program och gör ditt bästa i varje kurs. I de kurser där det går att få högre betyg än G, godkänt, - försöker du få VG - välgodkänt... eller i alla fall högre betyg på den skalan som används på just ditt lärosäte /det kan användas olika betygsskalor på olika lärosäten/.
    *********
    Boka också tid med studievägledare på din institution. Hen kan säkert ge bra tips och råd.
    Prata med dina lärare och med utbildningsansvariga. Jag tror de kommer att råda dig läsa så mycket som möjligt inom de "delområden" som intresserar dig speciellt mycket. De kan rekommendera rätt litteratur att läsa.

    För övrigt - vad som är bäst att göra utöver dina "vanliga" studier, så är det också mycket viktigt att inte bränna ut sig, inte bli "övertrött"; därför kan det vara så att det är bäst att endast studera i vanlig takt och det räcker med kanske lite självstudier inom de områden som intresserar dig mest... och det är först längre fram när du börjar närma dig slutet på ditt program, som du bör "vidta åtgärder" ... söka studier på avancerad nivå.