Alina
    Hej!
    Jag är mycket intresserad av psykisk ohälsa och skulle vilja bli kurator av något slag. Gärna med barn/ungdomar.
    Jag undrar vilka vägar som går att ta? Jag har ett för litet meritvärde för att komma in på psykolog eller socionomprogrammet. Finns det andra vägar än dessa att gå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alina,

    Det är allt som oftast Socionomer, dvs personer med grundutbildning - socionom som får jobb som Kurator >>. Det är av tradition så i Sverige att det är socionomer som blir kuratorer. Det är svårt att bryta en lång tradition.

    Du skriver om att du är intresserad av psykisk ohälsa - och jag vill därför råda dig att kika på följande yrken:
    Socialpedagog>>
    Behandlingspedagog>>
    Boendestödjare>>
    Stödassistent>>
    Skötare inom psykiatrisk vård>>
    Sjuksköterska inom psykiatri>>
    Specialistundersköterska med neuropsyk.kompetens>>

    Tips - fundera på ngt. annat yrke ... ex. Lärare >> eller studie- och yrkesvägledare >>> och att du specialiserar dig /genom eget intresse och fortbildningar/ - inom utbildning eller vägledning för just personer med psykisk ohälsa.