Marcus
    Vilka gymnasie linje och program leder till pilot på flygplan i framtiden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    jag rekommenderar att du går in på http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/integrerad-trafikflygarutbildning/integrerad-trafikflygarutbildning/forkunskapskrav/
    där mycket bra information finns för den, som planerar söka utbildning till Pilot.

    Förutom betyg, måste man även bli godkänd på ett Psykologisk lämplighets test samt vara fullt frisk - för att klara Medical Class 1 hälsoundersökning /läs om det på länken ovan/.

    Vad det gäller betyg, så är Särskild behörighet: Engelska 6, Fysik 1a samt Matematik 2b /eller 2c/.
    Fysik läses på gymnasiets Naturvetenskapsprogrammet och på Teknikprogrammet.
    Engelska 6 läses på samtliga högskoleförberedande program.
    Matematik 2b läses på NA, TE, EK och SA.

    Det är ev. möjligt att läsa Fysik1a samt Matematik 2b - som tillvalskurser inom Individuellt val, i fall man inte läser ett program där de kurserna ingår som obligatoriska.

    Mvh
    Julia SYV