Albin
    Hej!

    Jag studerar för tillfället på folkhögskola. Min fråga är om man måste läsa vissa specifika ämnen (matte, engelska, svenska osv) på folkhögskola för att få högskolebehörighet, eller om det räcker med att det är gymnasiegemensamma ämnen? Exempelvis; Jag läser under min termin måleri, kreativt skrivande och modern konsthistoria. Samtliga ämnen finns att välja inom allmän inriktning, vilket är vad jag går. Mitt syfte är inte att läsa upp mina gymnasiebetyg, då jag har goda betyg från gymnasiet redan, därav mina val av kurser.

    Kan jag med dessa kreativa ämnen bli behörig att söka in till psykologprogrammet, om jag läser på folkhögskola i ett år?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    för att kunna konkurrera i BF-urvalsgruppen till en högskoleutbildning, måste du få Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Prata med personal på din folkhögskola. Som regel tar det 3 år på heltid att uppnå omdöme om grundläggande behörig från en folkhögskola; detta pga det är en utbildning som ska motsvara en gymnasial utbildning, som är på 3 år på heltid.
    Om du har bra betyg från gymnasiet, ... vad fick du för dokument när du gick ut gymnasiet? har du Examensbevis?
    Hur som helst, i fall du ej får Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola, kan du inte prövas i BF-urvalet; utan endast i andra urvalsgrupper - med ditt examensbevis och i fall du kommer att ha ett giltigt resultat från högskoleprovet - i HP-urvalet också.

    Prata med personla på din folkhögskola - om du kan få omdöme om grundläggande behörighet.
    Se info på www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/studieomdome-och-behorighetsintyg/

    • : Jag har ett examensbevis från gymnasiet med ett meritvärde på 21.25! Så om jag visar examensbeviset för min skola, så kan min folkhögskola besluta om jag får ett omdöme eller inte, även om jag bara går 1 år och inte 3?
    • Anna : Du måste få svar från din folhögskola. Jag tror inte folkhögskola kommer ge dig omdöme om grundläggande behörighet. Men fråga gärna på din folkhögskola.
    SYV-besökare SYV

    Man måste gå på en allmän kurs på folkhögskola för att kunna få intyg om grundläggande behörighet med ett studieomdöme.

    Allmän kurs har en bredd av allmänna ämnen. Särskilda kurser är alltför profilerade mot ett ämnesområde, t ex konst, och kan därmed inte ge behörighet eller studieomdöme.
    Man kan i teorin gå ett år på en allmän kurs efter gymnasieexamen och då få ett studieomdöme och söka till en högskoleutbildning genom folkhögskolans urvalsgrupp (BF). Men man är inte prioriterad vid antagning till folkhögskolan eftersom de som saknar behörighet går före.
    Man bör också ha andra motiv än bara för att söka i en ytterligare urvalsgrupp. Det finns inga garantier för att det förbättrar ens chanser. Jag skulle rekommendera högskoleprovet istället.

    Saga SYV

    Hej, vi fick nu svar från folkhögskolornas infotjänst. Var god läs nedan:

    Formella regleringar av Allmän kurs hittar du i Folkbildningsrådets statsbidragsvillkor.
    Läs mer om Allmän kurs på sidan 10 och 18:
    http://www.folkbildningsradet.se//globalassets/statsbidrag-folkhogskolor/2018/dnr-387-statsbidragsvillkor-2018_.pdf?epieditmode=true

    Annars så har vi ju ganska utförlig information på folkhögskola.nu.

    Behörigheter:
    https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/

    Särskilda behörigheter:
    https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/hogskolayrkeshogskola/sarskilda-behorigheter-till-hogre-studier/

    Mvh