Ann

    Hej! Jag är Leg. Arbetsterapeut och har nu jobbat inom psykiatrisk öppenvård och missbruksbehandling i 7,5 år. Jag känner dock att det är de med utvecklingsstörning och autism som jag verkligen brinner för att jobba med. Jag har tidigare varit inne på någon form av läraryrke då jag upplever att jag är väldigt pedagogisk, strukturerad och tycker om att lära ut men jag har ingen större lust att plugga lärarlinjen 4,5 år när jag redan gått tre år. Jag undrar därför vilka yrken som finns inom detta förutom arbetsterapin samt om jag kan tillgodoräkna mig min tidigare utbildning på något sätt och "bara" läsa till ett år eller två?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ann,
    kika gärna på yrkespresentation YRKESLÄRARE. Yrkeslärarprogrammet är på 90 hp som mostsvarar 3 terminer om man läser på heltid, men programmet ges oftast på deltid, t.ex på halvtid eller på 75% av studietakt.
    Du kan också överväga om du är intresserad av att försöka bli Lärare i "vissa ämnen".
    Genom KPU, kompletternade ped.utbildning (om man redan har tillräckliga förkunskaper och meriter i form av tidigare högskolestudier) kan man på 90 hp-utb. bli behörig lärare. KPU kan ges på heltid eller på deltid.
    Prata gärna med studievägledare på lärarhögskolorna på de orter där du vill studera.
    När det är lärarbrist kan man få jobb som obehörig lärare och efter några år komma in på ngt projekt, t.ex VAL (vidareutbildning av lärare).
    Du får också gärna titta på många olika yrkespresentationer på Framtid.se där det finns över 2.ooo st.!

    Liselotte