Aladdin
    Hej om ca 10 månader börjar jag på gymnasiet men jag är osäker på vilka yrken som teknik eller sammhälsprogramet ger

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Aladdin,
    du undrar om vad man kan få jobba med efter Teknik eller Samhällsprogrammet.
    Både Teknik & Samhällsprogrammet är högskoleförberedande, det vill säga man lär sig inte något yrke på programmet (till skillnad från Vård/omsorg - där man blir Undersköterska; eller El/energí - där man blir Elektriker).
    Tanken är att man efter Teknik eller Samhällsprog. söker en eftergymnasial utbildning.
    Du kan se exempel på Yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    och högskole/Universitetsutbildningar finns på www.studera.nu

    Du kan läsa information om Teknikprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    och om Samhällsprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA

    Det är väldigt många olika utbildningar som man blir behörig till efter både Teknik och Samhällsprogrammet och det är omöjligt att nämna alla dem i detta svar nu.

    Jag föreslår att du tittar på utbildningsutbudet - på högskola & på Yrkeshögskola /www.studera.nu & www.yhguiden.se/ och väljer några som verkar vara intressanta för dig.
    Återkom gärna med lista på eftergymnasiala utbildningar, som lockar dig. Då kan vi titta på behörighetskraven och se om du kommer att kunna uppnå behörighet på Teknik eller Samhällsprogrammet eller på ngt. annat gymnasieprogram.

    Det finns också möjlighet att söka jobb direkt efter man avslutar ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Exempel: säljare i butik, intervjuare per telefon, handläggare på Försäkringskassan, administratör/receptionist. Det är arbetsgivare som bestämmer om du är tillräckligt kvalificerad. Eftersom man inte lär sig ngt. "yrke" på ett högskoleförberedande program, så är det många ggr. svårt att veta vilka jobb man bör söka. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med det. Det finns även mycket bra info- på deras hemsida www.ams.se, där man bland annat på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid.html kan läsa om arbetsmarknadsprognoser för olika yrken.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!
    Återkom gärna med lista på eftergymnasiala utbildningar, som intresserar dig.
    Liselotte SYV
    Liselotte