Dunali
    Hej!
    Kan jag studera till att bli jurist om jag väljer ekonomi, inriktningen ekonomi?
    Vad gör en entreprenör?
    Vad finns det ens för yrken om jag väljer inriktningen ekonomi? Ni vet när man sitter på ett kontor... haha
    Hur ser förutsättningarna ut för en egen företagare, vill bli det men alla säger att man måste investera mycket pengar själv och att det är en tuff väg dit. Känns som att allt är kört. Jag vet knappt vad det finns för yrken eller vad man gör inom det yrket.

    1 Svar

    Daniel SYV

      Hej  Dunali,
    Ja, man kan studera till att bli jurist om man väljer ekonomi, inriktningen ekonomi.
    Du undrar också vad en entreprenör >> gör. Och det är i princip omöjligt att svara då det finns jättemånga olika typer av entreprenörer/egna företagare som gör "all möjligt", men jag ska ge några exempel: "Grön" entreprenör >> och Gårdsbutiksföretagare >>

    Vinproducent >> Konsult >>
    Gallerister och Organizers är ofta egnaföretagare. Krögare är aIItid egnaföretagare. Och i princip kan man bli egenföretagare nästan inom vilket yrke som helst. :)

    Du frågar också vad finns det för yrken om du väljer inriktningen ekonomi (du syftar på "kontorsjobb"). På www.framtid.se/yrken/administration-ekonomi kan du se ca 200 yrken inom Ekonomi/Administration.
    "Hur ser förutsättningarna ut för en egen företagare, vill bli det men alla säger att man måste investera mycket pengar själv och att det är en tuff väg dit." - skriver du. Ang. investeringar, så är det olika från ett yrke till annat. Att man som egenföretagare får jobba "långa dagar" och kanske inte kan ta ut någon lön i början... många ggr stämmer, ja. Men det finns också exempel på entreprenörer som får affärsidéer som funkar bra och då kan man tjäna mycket pengar under kort period.

    Du får gärna gå in på www.framtid.se - lite då och då... där finns det ca 2 tusen yrkespresentationer, så det finns en hel del att titta på! :)

    Du, som är 15 år, är ännu mycke ung och har många år inom arbetslivet "kvar". Du behöver inte bestämma dig ang. yrke idag eller under den här veckan... du kan ta god tid på dig.
    Prognosen är att du, som är 15 år idag kan förmodligen behöva byta yrke 4-5 ggr under ditt arbetsliv /alltså, inte bara jobb/arbetsplats, utan just yrke/.
    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till ;)