Jazzo
    Hej, jag tycker att det är jävl- nej, förlåt, VÄLDIGT oklart om vad för yrken man kan studera till beroende på vilket program man väljer (IT, Samhälle, Natur/Natur, osv.)
    Frågar man lärare så går man alltid ut ur klassrummet som ett frågetecken.
    Tex. Vad för jobb kan jag få om jag tar Naturvetenskap?? Eller, vad kan jag studera till i högskolan om jag väljer Samhälle??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jazzo,
    på yrkesprogram är det lite klarare: läser man Vård/Omsorg blir man undersköterska; läser man El/Energi blir man elektriker; läser man Restaurang/Livsmedel blir man kock, kallskänka eller servitör/servitris, men på högskoleförberedande program blir man allmänt förberedd för att läsa vidare.
    Läsa vidare kan man på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola. Några få eftergymnasiala utbildningar finns på folkhögskolan /t.ex. kan man läsa till Fritidsledare/. De flesta eftergymnasiala utbildningar hittar du på de här två sidor:
    www.studera.nu

    www.yhguiden.se

    På varje högskoleförberedande program blir man behörig att söka en stor mängd olika högskoleutbildningar. Eftersom de är så många, kan man bara ge några exempel här.
    Till exempel: på Natur/natur blir man behörig att söka bland annat utbildning till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog.
    på Teknikprogrammet blir man behörig att söka olika tekniska utbildningar: Högskoleingenjör, Civilingenjör och massa olika typer och varianter på Ingenjörsutbildningar men även Lärare i Matematik, Fysik, Kemi; fastighetsmäklare; sjuksköterska; jurist; studie- & yrkesvägledare mm och m.fl.
    på SA blir man behörig att söka till exempel utbildning till lärare, socionom, polis, sjuksköterska, studie- & yrkesvägledare, jurist, journalist och jättemånga andra utbildningar både på högskola och på yrkeshögskola.
    Ibland behöver man lägga till "rätt kurs" eller ett par-tre stycken rätta kurser när man väljer Programfördjupande kurser och Individuellt val. På varje gymnasieprogram väljer alla elever 200 poäng Individuellt val - vilka som helst gymnasiekurser som finns på skolan.
    Programfördjupningar är också obligatoriska. Där är det olika antal poäng på olika program/inriktningar, som man väljer. Det är inte lika fritt att välja kurser inom Programfördjupningen men det finns en hel att välja från i alla fall.
    För att veta VILKA KURSER man bör välja måste man veta vilken eftergymnasial utbildning man vill gå.
    Exempel: en elev vill bli Fastighetsmäklare i framtiden. I behörighet till den utbildning ingår det en kurs Matematik 3. Den läses som obligatorisk bara på Teknik, Naturvetenskapsprogrammet och på inriktningen Ekonomi /Ekonomiprogrammet/. Det betyder, dock, inte att eleven måste välja ett av de programmen. Eleven kan gå Samhällsvetenskapsprogrammet och läsa Matematik 3 som programfördjupande kurs.
    På Humanistiska och Estetiska programmet läses bara Matematik 1 som obligatorisk kurs - men det går bra att gå ett av de programmen också för att man kan välja läsa Matematik 2 och 3 även på de programmen.
    Man skall dock inte tro att det är möjligt att bli behörig till vilken som helst eftergymnasial utbildning på alla högskoleförberedande program.
    Exempel: Läkare, Tandläkare, Veterinär & Marinbiolog - alla kräver kurser i Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2. Alla de kurser läses som obligatoriska enbart på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap /brukar kallas för "natur-natur" eller "nat-nat"/. Väljer man att söka ngt annat program, är det i första hand Teknik som rekommenderas där läses det i alla fall Matte3, Fysik och Kemi.
    Det bli väldigt svårt att uppnå den behörigheten på t.ex. Humanistiska eller Estetiska programmen, då man måste lägga till fler kurser än det finns "valbara poäng" och det kanske inte finns behöriga lärare på skolan, som kan undervisa i Fysik, Kemi & Biologi, om inte NA finns på samma skola.

    Blev det lite klarare nu eller har jag lyckats snurra till det ännu mer för dig? *L* :-)

    Enkelt uttryckt:
    det finns 2 vägar att gå vad det gäller gymnasieval
    1). välja ett yrke /t.ex. Svetsare/ eller en eftergymnasial utbildning /till exempel Socionom/ och se på vilka program man blir behörig till det;
    2). läsa om olika program, gå på öppna hus och mässor och välja en utbildning som känns rolig och passande för dig som person och söka den i första hand och se sedan hur det blir. I fall man längre fram kommer på att man vill ändra sig, kan man söka till komvux eller hitta på ngt. annat: självstudier, starta eget, söka jobb & gå fortbildningar via arbete mm.

    Hjälp på vägen mot ett beslut om gymnasieval:
    se bilder & läs reportage på http://www.gymnasieguiden.se/reportage
    gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet
    gå på så många öppna hus som du hinner och orkar & besök gymnasiemässor - info- om när de äger rum får du i skolornas presentationer t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sakerhetsgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/varmdo-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-stockholm
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesplugget-i-bromma
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-internationella-restaurangskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/textila-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thorildsplans-gymnasium

    Du har väl inte missat att gymnasiemässa i Älvsjö börjar imorgon, 20 nov.?
    Kan varmt rekommendera att du besöker mässan. Du kan kolla på skolornas presentationer efter mässan också - om du inte hinner innan... Det finns ännu gott om tid innan du måste bestämma dig.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Oh, tack så hemskt mycket! Nu fattar jag äntligen :D Nu kommer valet nog bli mycket enklare :) Jag har tänkt på att antingen välja Humanistiska programmer eller Samhällsvetenskapsprogrammet, undrar bara vilken som skulle passa mig bäst :D
    • Anna : Gå på öppet hus och "skugga en elev" på båda programmen - är vårt råd till dig. *L* :-)