Marina
    Som rubriken lyder, vill jag veta vilka yrken som ni kan rekommendera att satsa på för att garanterat få jobb?
    Tackar på förhand för ett urförligare svar!
    Marina
    P.S: grymt bra sida nu har! Tackar för det!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    det finns inte någonting som heter "jobbgaranti" i Sverige idag, men jag kan tipsa dig om de yrken som har störst chans att få jobb under de närmsta året. Se lite längre ner på den här sidan>> där nämns det ca 15 yrken som har mycket goda chanser att ge jobb nu och under de närmsta året; och varje Yrkesnamn är en klickbar länk - som leder till presentationen av just det yrket.

    Listan toppas av IT-yrken>>, sedan kommer det Förskollärare>>

    och Grundskolelärare>>

    och sedan Yrkeslärare på gymnasieskolan>>

    Angående prognoser: arbetsmarknadsprognoser, precis som alla andra prognoser, kan "slå" fel. Detta bland annat på grund av att det kan bli så här: många tittar på prognosen och "kastar sig över" de utbildningar som leder till de yrken där det blir mycket lätt att få jobb och då blir det lite för många behöriga eller utbildade och en del av dem kan bli arbetslösa eller tvingas att ta andra jobb (som inte direkt liggen i linje med deras utbildning).

    En person behöver ju bara "ett jobb" (oftast i alla fall, ibland jobbar man med två olika jobb samtidigt och i några mycket sällsynta fall även med tre olika deltidsjobb) - men vad jag försöker säga är att det "räcker" att en person blir föräldraledig (plötsligt :) och så kan du t.ex få 1,5 års vikariat på heltid; eller att någon bestämmer sig att gå i pension vid 65 år i stället för 67 år - så kan du få "dennes jobb" två år tidigare.

    Allmänt är det bra att tänka på att utbilda sig till något som man tycker är roligt att jobba med och där man tror man kan bli duktig och trivas. Är man riktigt duktig på någonting, brukar det på sikt "lösa sig" med jobbet också.

    Kika gärna på alla de olika yrken på www.framtid.se - och om du besökte sajten för en tid sedan, gör ett "återbesök" för yrkespresentationerna blir fler och fler för varje dag. Är det något yrke som du saknar på Framtid.se var god hör av dig till oss, så ska vi försöka skapa den yrkespresentationen som du saknar snarast möjligt!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv