Lisa
    hej! jag går första året på naturvetenskapliga programmet och trivs väldigt bra. Nu har det blivit dags att välja inriktning till årskurs 2, och jag är VÄLDIGT kluven inför det. En del av mig vill verkligen läsa mer fysik och matte, medans min andra halva tycker att det är för svårt, för ointressant och vill hellre ha mer samhällskunskap. Du kanske förstår mitt problem, haha!

    Men min fråga är väl helt enkelt; Vilka yrken och högskoleprogram "väljer jag bort" genom att välja sam-inriktningen, dvs väljer bort fysik 2, kemi 2 och matte 4c?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, de utbildningar som du inte kan söka utifrån Natur/sam är de som kräver mycket grundkunskaper inom NO som t.ex. läkare, tandläkare, apotekare, veterinär, ingenjör. Du kan dock efter gymnasiet plugga ett Naturvetenskapligt basår och få behörigheten den vägen om du känner att du inte vill satsa fullt ut nu. Det är många som gör. Du kan läsa mer om basåret på t.ex Umeå universitet här http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TZBUM - basåret finns dock på många högskolor i hela landet. /Lena, Syv