Emma

    Hej, jag går ekonomiprogrammet men vill arbeta inom vården i framtiden. Jag behöver därför gå basår och jag har valt att gå på komvux. För att maximera mina chanser vill jag höja mitt jämförelsetal efter gymnasiet genom prövningar. De högskoleprogrammen som jag vill läsa kräver matte 4 eller 3c. Men från ekonomiprogrammet har jag bara läst matte 1,2 och 3b. Behöver jag göra prövningar på dessa kurser för att höja mitt jämförelsetal eller räknas dessa ej med när jag söker till utbilningar som kräver matte 4 eller 3c?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kurser som ingår i ditt examensbevis kommer räknas in. Du kan få högre betyg i matte 1a än du har i matte 1b och det högre betyget kommer räknas in; detsamma gäller matte 2a (det högre betyget kommer räknas i stället för 2b).