Lilla
    Hej !! För att man bli apotekare behövs det
    Kemi2/fysik2/matte4/ bilogi2
    Jag har redan 3000 poäng !(jag studerar till undersköterska)
    Vilka ämne måste räknas upp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    till högskoleutbildningar, i Sverige, konkurrerar man med sitt MERITVÄRDE.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoängen. Om man har "noll" Meritpoäng blir Jämförelsetal = Meritvärde och kan därför uppgå till max 20.00. Jämförelsetal = snittbetyget.
    Vilka kurser räknas in i ditt jämförelsetal? Svar: alla kurser från ditt Examensbevis, förutom GA, gymnasiearbete. Plus de kurser som ger dig meritpoäng eller som krävs för särskild behörighet.

     Du har rätt i att till apotekarprogrammet är särskild behörighet: godkända betyg i
    Kemi2/fysik2/matte4/ bilogi2; därför kommer betygen i just de kurserna räknas in i ditt jämförelsetal tillsammans med alla de betygen som finns i ditt examensbevis (förutom GA, gymn.arbetes betyg räknas inte in). För övrigt kommer kurser som ger dig meritpoäng, t.ex Matematik 5, Moderna språk 3 och 4 och/eller Engelska 7 också räknas in, även om de inte finns i ditt examensbevis.
    Om kurserna svenska 2,3 och eng 6 finns eller inte finns i ditt exam.bevis (om examen är från ett yrkesprogram behöver den inte innehålla sv 2,3 och eng6) - kommer betygen i de kurserna räknas in, oavsett; detta för att de krävs för Grundläggande behörighet. alltså räknas in betygen i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6 in i ditt jämförelsetal, oavsett om de finns i ditt exam.bevis eller utanför det.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej
    • : Kan du skriva upp vilken ämne ska räknas tack snäll! Jag har 1500 poäng (vård och omsorg) Engelska 5,6 , svenska1,2,3 , moderna språk1,2,3,4 , samhäll1b, historia1 b, matte1,2.religion, ska studera biologi 2+kemi2+fysisk2+ matte3,4
    • Milla :

      Man måste veta hur dokumentet Ditt EXAMENSBEVIS ser ut. Vilka betyg du fick (lista på dem) kommer inte hjälpa så mycket... för att vi vet inte vilka av de kurserna som ingår i ditt examensbevis. Om du inte har Examensbevis från gymnasiet eller från komvux, behöver du ta ut examensbevis. Se sedan vilka kurser som finns med där. Alla kurser från exam.beviset, förutom betyget i gymnasiearbete, kommer räknas in (precis som jag svarat, ovan...:) + i kurser som finns utanför exam.beviset men endast om de "utanför-exam.bevis"-kurserna krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.