Alva
    Hej!

    Jag vill plugga till ämneslärare och undervisa i gymnasie. Men jag har läst att ämneslärare för åk 7-9 ger bredast utbildning och att utbildningen har en större arbetsmarknad. Bör jag välja den istället? Jag vill undervisa i svenska som huvudämne och samhällskunskap som andra ämne. Kommer jag kunna få jobb även på gymnasie om jag pluggat för åk 7-9? Jag vill ju helst inte undervisa i högstadiet, men samtidigt vill jag inte vara otaktisk.

    Mvh
    Alva

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alva!
    Om du vill bli behörig att undervisa både på gymnasiet och på högstadiet, då är det Ämneslärare PÅ GYMNASIET som du bör utbilda dig till.
    Som blivande gymnasielärare läser du fler poäng i dina "undervisningsämnena" och blir behörig både för gymnasiet och för högstadiet - i just de ämnena.
    Som grundskolelärare blir du inte behörig undervisa på gymnasiet.

    Ang. bredast utbildning - så är det så att grundskolelärare är oftast behörig att undervisa i TRE ämnen medan gymnasielärare - i TVÅ ämnen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare