Mehari
    man måste ha genom alla betyg Från gymnasiet betyg a om du ska söka till läkarprogrammet? om du inte har det men om man gör högskoleprov för att öka sina chanser att läsa på högskola eller universitet eftersom man inte har betyg A. kan man söka till universitetet efter det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mehari!
    Du ställer en fråga om att söka till läkarprogrammet. Det krävs både grundläggande och särskild behörighet. Särskild behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosätena består av godkända betyg i gymnasiekurserna fysik2, kemi2, biolog2 och matematik4. Obehöriga deltar inte i konkurrensen. De får svar OBEHÖRIG. De har inte möjlighet att komma in.
    Som Behörig sökande kan man komma in i bland annat HP-urvalet där man konkurrerar med sitt resultat från högskoleprovet.
    Har man högt resultat från högskoleprovet kan man komma in med låga betyg, men man måste i vilket fall vara Behörig.