Hej Rakibul,
    olika personer har olika lätt/svårt för olika ämnen; det som är lätt för dig kanske är mycket svårt för mig... och tvärtom.
    Antar att du vill läsa på Komvux (eftersom du är 22 år). Komvux i olika kommuner erbjuder möjlighet att läsa Olika kurser - utbud av kurser är inte likadan i alla kommuner.
    Sedan är det också viktigt att veta - Varför du vill läsa, över huvudet taget? är det för att kunna ta ut Examensbevis? eller av en annan anledning?
    Om du vill läsa för att kunna ta ut examensbevis, så kanske du måste läsa just en viss kurs - för att uppfylla kraven.
    Har du tidigare läst på distans?

    Du får gärna berätta varför du vill läsa och varför läsa just på Distans samt i vilken kommun du är folkbokförd - eller boka tid med SYV på komvux för att diskutera saken.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Utifrån din kommentar, Gissar jag på att du saknar 100 poäng inför examensbeviset.
    Varför du vill läsa just på Distans eller om du läste på distans förut, fick jag inte svar från dig på...

    Om du inte vill/kan läsa på dagtid, finns det även "kvällstid" och "flex".
    Flex = flexibla studier (som kan erbjudas i olika former, ex. bokar man sig på lektionerna när det passar ens arbetsschemat eller att man läser på egen hand men har möjlighet att få handledning av lärare på skolan under vissa timmar varje vecka).

    • :

      Jag har uppfyllt alla krävande kurser. Jag vill helst undvika nån tungt ämne (onödig svårt)  på HT19. Jag tänkte läsa min modersmål men problemet är min hem kommun erbjuder inte dessa kurser. Min målet är uppfylla 2400 gymnasiet poäng.

    • Anna : Om du vill ha betyg i ditt modersmål som du kan ta in i examensbevis, kanske du kan göra Prövningen? Betyg från prövningen kan tas in i examensbevis.
    • : Det gör inte heller i min hem kommun( Umeå)
    • Anna : Du är inte längre Gymnasieelev och har därför rätt att göra prövningar i hela Sverige; prövning behöver du inte göra just i den kommunen där du bor eller där du är folkbokförd.
    • :

      Jag undrar om man kan läsa naturkunskap 1. Även om jag har läst fysik1, kemi 1&2 och biologi 1.

    • Anna : Du kan på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak se på vilka gymnasieskolor som olika språk erbjuds - i alla fall enligt den info som vi har; listan stämmer inte alltid till 100 %, tyvärr. Om undervisning i en kurs erbjuds, måste även prövningar erbjudas - så svarar i alla fall Skolverket. Om du inte vill eller kan åka till en annan stad för att göra prövningen, kan jag förstå... men jag tycker det är bra att veta att du har Rätt att göra prövningar i hela Sverige.
    • Anna : Ang. läsa naturkunskap 1... Om komvux tar in dig på kursen, kan du läsa den, ja. Men du kan inte ta in betyget i Nk1 om du i samma examensbevis kommer ha betyg i fysik, kemi och biologi /detta för att innehåll i de kurser "överlappar" varandra - alltså det som ingår i nk1 har du redan läst och fått betyg på i de natur.vet ämnena/. Det är förbjudet att ha "samma kurs" (innehållsmässigt) i examensbeviset fler än 1 gång.
    • :

      Jag undrar vilken kommun som erbjuder bengaliska då?

    • Anna : Det är möjligt att ingen kommun erbjuder bengaliska. Om inte det språket nämns i listan på ovanliga språk - länk som jag skickade tidigare - då har vi inte den info. Om du hittar info själv, var god tipsa oss! Lycka till!
    Läs alla kommentarer