Hej Tobias!
    Zoolog är specialist på område "djur".

    Det finns kurser i zoologi på högskolenivå, se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Zoologi
    men om man vill läsa ett helt program (sammansatt heltidsutbildning) då söker man Kandidatprogram i Biologi eller i Marinbiologi.
    Till kandidatprogram i biologi krävs särskild behörighet - Fysik 1b, Matematik 3c (men på vissa högskolor kan räcka med Matematik 2), Kemi 2 (men man kan få dispens och komma in med enbart betyg i Kemi 1) och Biologi 2.
    Till Marinbiologi är behörighet högre & densamma som Läkarprogrammet: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Med detaljerade frågor inom område Zoologi kan du med fördel vända dig till Studievägledare på de fakultet och institutioner som har kurser i program inom det aktuella område. De är experter på just det område och kan därför tillföra något med sin expertkunskap som inte vi på Fråga SYV kan (vi har allmän kunskap inom alla yrken och utbildningar).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina studier!
    ANNA